piko a srdce
LINDAA
dobry den... nedavno sem si vsimla ze kdyz jsem na piku nebo na dojezdu tak mi srdce netluce uplne pravidelne... jak by obcas jeden uder vynechalo. normalne to nemam. kamaradka mi rekla ze to sou extrasystoly a ze je ma nekdy skoro kazdej a ze to neni nebezpecny... je to pravda?? vzdycky kdyz ted smazim tak se sleduju i kdyz nechci a mam strach ze se to srdce jednou zastavi

Odpověděl: Jakub Minařík
Ano, extrasystoli to být mohou, to má kamarádka pravdu. Není však pravda, že to není nebezpečné - resp. existují různé druhy extrasystol - některé jsou benigní - jiné maligní. Může dojít k tomu, že ES, které mají zdroj vzruchu v srdečních komorách na sebe začnou navazovat v salvy a může dojít i k fibrilaci (tedy chvění) srdečních komor. V tom případě jsou komorové stavy neefektivní a pravděpodbnost spontánní úpravy rytmu je velmi malá. Sečteno a podtrženo - po 12 minutách takového stavu je pravděpodobnost přežití bez defibrilace (tedy sanistky s defibrilátorem) asi 1%. Myslím, že v našich podmínkách je slušná šance, že když upadnete po aplikaci, někoho hned napadne zavolat záchranku. A to ještě se to bude muset odehrát před stanovištěm RZP. Stačí? P.s. Jestli se chcete zeptat, jestli tomu je možné předejít - tak kromě varianty nebrat - ne. Prostě umřete. Zas to ale bude celkem rychle.