syn a závislost na pervitinu
Jolanta
Chci se jen zeptat, jestli je možné nějak pomoci synovi přestat brát drogy (pervitin), když on o pomoc očividně nestojí. Případně jak v této situaci postupovat. Synovi je 23 a už s námi nebydlí. O tom, že bere drogy, jsem se dozvěděla náhodou před třemi lety, na můj dotaz mě ujišťoval, že si dá jen občas. Měla jsem obavy, ale protože se mi dlouho zdálo, že normálně funguje, chodí do práce, navíc jsme se často vídali a měli výborné vztahy, tak jsem se tím snažila nezabývat. Ale poslední půlrok je to horší, hodně zhubnul, několikrát jsem ho viděla v nafetovaném stavu, kdy si asi myslel, že nic nepoznám!! (rozšířené zorničky, byl přespříliš hovorný, spřádal velkolepé plány a dokázal se v hovoru respektive spíše monologu hodinu zabývat naprosto nepodstatným detailem!) a pak jsem se i dozvěděla (ne od něj), že ho už před 10 měsíci vyhodili z práce kvůli drogám a je nezaměstnaný, že má dluhy. On všechno popřel, ale kategoricky se odmítl na tohle téma bavit. Nechtěla jsem se nechat odbýt, několikrát mi při setkání s ním ruply nervy a udělala jsem scénu, to byla asi chyba, začal se vyhýbat kontaktu se mnou, nepovedlo se mi ho ani navštívit v jeho podnájmu (zkoušela jsem to mnohokrát), buď nebyl doma nebo neotevřel a teď se mi doneslo (z neověřeného zdroje), že tam už ani nebydlí, neplatil nájem, že se přestěhoval k nějakému kamarádovi. Tel. má nedostupný, neviděli jsme se tři měsíce, jen před Vánoci poslal z cizího čísla přání a že je v pořádku, jinak už nic. Nevím, co mám dělat, trápí mě pomyšlení, že někde fetuje a ničí se a nevím, jak s ním znovu navázat kontakt, hledat ho dát nemůžu, když je zletilý?? Manžel má jiný postoj než já, že to je synův problém a musíme počkat až se sám ozve a co se týče drog, až si nabije pořádně ústa a rozhodne se sám přestat.

Odpověděl: Jakub Minařík
Obávám se, že manžel má v podstatě pravdu. Nevím jakým způsobem byste jej mohla kontaktovat a dotlačit k nějaké změně. Zjevně o to nemá zájem. A zjevně ho nenapadá proč by měl a nebo chtěl přestat brát. Nezbyde, než vydržet a počkat, jestli se mu nerozbřeskne a nerozhodne se přestat a nebo vás požádat o pomoc. Pak můžete vyvinout nějaký tlak, který by mohl vést ke změně. Je mi líto, že nemám žádnou lepší radu, ale fakt myslím, že se s tím nedá nic dělat.