re:RE:dotaz
knedlik
Bára Orlíková (03.02.2006 19:22:37) Zdravím Vás. Pokud jste spáchal přestupek, tak to policie předává k řešení v rámci správního řízení - to se děje v rámci obecních úřadů. Přestupky se zaznamenávají, ale nikoli u policie, ale právě v evidenci toho obecního úřadu. V zásadě to pro Vás nic neznamená. Tedy pokud neprovedete něco spojeného s drogami, co by se vyšetřovalo jako trestný čin a soud si nebude chtít ověřit, zda jste nespáchal již v minulosti nějaké přestupky související s drogami - pak si vyžádá údaje od obecního úřadu. Ovšem záznam o přestupku není uveden v trestním rejstříku a mám pocit, že se přestupky v evidenci úřadu mažou po 10 letech, automaticky. Pochybuji, že by Vám policie kvůli několika rostlinám marihuany, které jste si pro vlastní potřebu vypěstoval, kdy navíc tento čin ani trestně nestíhala, naprosto odposlouchávala telefon. Vaše záležitost je v kontextu toho, co policie řeší za drogové kauzy, nevýznamná. Telefony se odposlouchávají lidem, kteří ve velkém prodávají heroin nebo vyrábí a distribuují pervitin, zpravidla jako organizovaná skupina. Což je skutečně trochu jiný level. Pokud byste ovšem nyní pěstoval marihuanu ve velkém, prodával ji a spolupracoval na tom s dalšími lidmi, pak by Vám odposlouchávat telefon mohli. Být Vámi bych byla opatrná, co se týče toho pěstování - pokud by Vás nachytali příště, mohl by to být už větší problém - trestní stíhání není legrace. Ale v tuto chvíli není skutečně důvod k panice, pokud nevyvádíte nic nepřístojného.

Odpověděl: Bára Orlíková
No, myslím, že si opravdu děláte zbytečné obavy. Policisté mají tendenci vystrašit lidi, kteří se dostanou do potíží s drogami (ve vašem případě s pěstováním konopí), aby je odradili od páchání další trestné činnosti - netuším, zda skutečně nějaké telefony odposlouchávali, když jste tam byl. To, že by si na Vás mohli přijít a mít i povolení k domovní prohlídce, pokud by Vás někdo udal - tak to můžou i bez odposlechu telefonů, protože musí věc prošetřit, pokud na Vás například někdo podal trestní oznámení kvůli pěstování konopí. Ovšem vzhledem k tomu, že konopí nepěstujete a krom občasného držení malého množství marihuany pro vlastní potřebu neděláte nic nelegálního, tak pochybuji, že by k něčemu takovému mohlo dojít. Policie má skutečně jiné starosti než odposlouchávat telefon občasných kuřáků marihuany, kterých je v ČR asi tak milion. A pokud jsem Vás přesto nepřesvědčila, tak máte dvě možnosti - nekouřit trávu, nekupovat ji a nedělat nic jiného nelegálního - pak Vám nic nehrozí. Nebo telefonujte svým přátelům, se kterými se bavíte o marihuaně, z budky. :)