alkohol
JANA
Dobrý den, potřebovala bych poradit. Žiji se svým mužem 18 let. Již delší dobu - cca 4 roky - pozoruji, že jeho vztah k alkoholu je více než kladný. Nejdříve to začalo velmi pomalu. Pil především pivo, pak se přidalo víno a pak i tvrdý alkohol. V podstatě, každý večer jsme si dali spolu pivo nebo víno. Přerostlo to do stavu, kdy já vypila dvě deci vína a manžel zbytek. Zhruba před dvěma léty měl velké deprese, dokonce mluvil i o sebevraždě, život podle něj neměl žádný smysl a pod. Chodil domů opilý, doma pak brečel, že končí, že tady nebude a tak podobně. toto období trvalo zhruba půl roku, pak se nějak vzchopil, ale od té doby více či méně pravidelně pije. Má období, kdy pije týden v kuse, pak týden, črtnáct dní je fit a pak znova pije. Jeho deprese jsou pořád stejné- tím chci říci, že příjde opilý, brečí a stěžuje si na to, jak je život těžký. V té době se mi ho za pomoci známých podařilo dostat k psychiatrovi. Slibovala jsem si od toho, že to konečně vezme jiný směr, ale skončilo to naprostým fiaske. Antidepresiva, které dostal, bral jen týden, na další kontrolu již nešel a v podstatě se uzavřel do sebe. Ke známým, kteří mi tehdy pomohli, velice ochladl a o návštěvě u jiného lékaře nechce ani slyšet. Současná situace ja taková, že když pije tvrdý alkohol, tak ho ani nedonese do pusy, jak se mu třepou ruce. Se mnou absolutně odmítá o alkoholu mluvit a tvrdí, že to má pod kontrolou. Vzhledem k tomu, že již má vysoký tlak a bere léky, mám o něj velkou obavu a nevím co s ním. Pochopitelně bych mu ráda pomohla, ale čím víc se snažím, tím větší mám pocit, že jsem jeho největší nepřítel. Během vánočních svátku jsem poprvé zpozorovala, že již pije tajně. Vždy se nachvíli vytratil a přišel opět opilý. Veškerý alkohol, který byl doma pro případné návštěvy byl vypitý. Dnes už vše schovávám a všechny naše známe jsem upozornila na jeho stav a na to, že k nám můžou přijít, ale bez láhve. Podotýkám, že v době jeho opilosti se nemyje, chodí spát v oblečení, ve kterém celý den chodil, je mu úplně jedno, že syn nemá úkoly a pod. Je to na dlouhé povídání, ale v podstatě klasický případ alkoholika. Přečetla jsem si toho o tomto tématu hodně, ale v praxi je to mnohem složitější. Má svobodné povolání, takže může pít celý den. Jsem v situaci, kdy ho již několik let živím, jelikož není schopen on jako muž uživit rodinu. To znamená, že veškeré starosti jsou na mých bedrech. Plním roli matky, manželky, živitelky rodiny, prostě vše. Mým největším problémem je asi to, že on není schopen svou situaci řešit a mě jeho stavy přivádějí k zoufalství. Máte pro mě nějakou radu? Jen na okraj. Když jsem mu naznačila, že od něho odejdu, řekl mi, že to by byla ta poslední tečka k tomu, aby spáchal sebevraždu. Nemyslím si, že by to udělal, ale kdyby přesto, asi bych to psychicky nezvládla. Nevím, jestli je to způsob vydírání nebo jen jeho prezentace, protože se mnou je jeho život velice pohodlný. Opravdu nevím. Děkuji za odpověď. JANA

Odpověděl: Jakub Minařík
Podle toho co píšete,tak mám dojem, že vašeho muže nic netlačí k tomu, aby pít přestal. Živíte ho a staráte se o něj, zbavujete ho vlastně všech starostí kromě toho kde sehnat alkohol. Výhružka že spáchá sebevraždu, pokud od něj odejdete může být planá, ale zkoušel bych to až jako poslední variantu. Toho, co byste mohla zkusit udělat předtím není moc, resp. není moc toho co mě napadá. V podstatě mě napadají jen 2 věci a obě jsou tak trochu na hraně. Ta první je - přestat se o něj starat. Prostě udělat to co doporučujeme rodičům lidí, kteří berou. Nechat na něm, aby si věci pro sebe nakoupil, vypral si, zaplatil účty, ... Vím že to je složité, protože máte rodinu, ale je to jedna z cest. Ta druhá - nechat ho v opilosti nebo v absťáku odvézt nedobrovolně. Problém je, že takouvou věc je možné udělat jen tehdy, když je ten člověk v bezprostředním ohrožení. Víte - ono se to má tak, že pokud něco neuděláte, tak pokud pije fakt hodně a dlouho tak to organismus stejně nevydrží a umře na selhání jater, nebo něco podobného. Možná tenhle pohled není příjemný, ale volbu možná trochu usnadňuje.