taťka alkoholik
Eva
Dobrý den. Je mi už devatenáct let, ale i v tomto věku mi stále záleží na zdraví a délce života mého otce. Je alkoholik a je to sním stále horší. Neničí tím jen sebe ale ničí celou naši rodinu. Pro všechny je to vážený člověk (je to totiž doktor) a i my si ho vážíme pokud není zrovna ožralý. Vždycky měl rád alkohol, ale ani on ani my jsme nečekali že s ním někdy bude mít takové problémy... Byl to chytrý a vtipný člověk ale já na něm den ode dne vidím jak se mění. jak hloupne. Několikrát jsem s ním o tom mluvila a vždy to vypadalo nadějně. říkal, že jenom kvůli mě toho nechá a změní se. Já ale vím, že už toho není schopen... Alkohol ho celého pohlcuje. Mamka se trápí, každý den brečíme a místo toho aby to byl jen taťkův problém týká se nás všech. Před chvílí jsem zjistila, že dorazil do práce podnapilý a teď ani nevíme kde je (nechal si mobil doma) a to má dnes rychlou, kde mu hrozili i tím, že už ho vyhodí (několikrát na rychlé už pil - riskuje i životy ostatních když ne jen ten svůj. Já už opravdu nevím co dělat.. Když jsem mu řekla ať jde na léčení vykroutil se z toho (asi by neunesl to, že by se to celá rodina dozvěděla) už ho přestávám mít ráda... Protože když je opilý není ho za co mít ráda. Prosím poraďte. vždyť přece není možné aby to skončilo špatně. Vždyť kamarádi z okolí mají vyléčené taťky (sami od sebe přestali pít) tak proč by to taťka neměl dokázat? děkuju moc...

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás velmi složité a že máte obavy, jak to s vaším otcem bude vypadat dál. V tuto chvíli by bylo asi na místě, abyste se Vy a/nebo Vaše maminka poradit o tom, jaký by byl nejvhodnější postup, s někým z odborníků. Protože takto přes internet to těžko můžeme nějak konkrétně řešit. Pokud je otec v takovém stavu, navíc i ve chvíli, kdy je v práci a měl by se věnovat pacientům a rychle a zodpovědně se rozhodovat, tak to je velmi závažné. Myslím si, i když to není pozitivní informace, že na sebe dlouho nedají čekat výrazné problémy v práci a nějaká ultimáta, že pokud se nepůjde léčit, přijde o zaměstnání, popř. ho vyhodí pro nějaké závažné pochybení - na druhou stranu, tato situaci by mohla být pozitivní v tom, že by otci došlo, že je situace skutečně vážná, a že když přijde o práci kvůli alkoholu, takže by už s tím měl opravdu něco dělat. Mám pocit, že mu zatím vše v zásadě prochází - to, že se tím tak trápíte, mu asi v plné síle tolik nedochází a má pocit, že když Vám na oko něco slíbí, že mu vše zas projde. Bohužel to je příznak závislosti, takovéto chování, a jedinou možností je nedat mu příležitost se takto chovat - stanovit nějaké hranice a ultimáta - bohužel není možné jen něčím planě vyhrožovat, ale mít pak dostatek odvahy splnit sankce, kterými vyhrožujete. V tuto chvíli v zásadě není možné mu pomoci jiným způsobem - musí si uvědomit, že má skutečně problém a že je potřeba to řešit. Obávám se, že se mu nepodaří přestat pít bez odborné pomoci, protože se mi jeví situace poměrně vážná. To ale neznamená, že by se mu to nemělo podařit vůbec. Chápu, že nechce, aby se to dozvěděli další lidé z rodiny, ale v takovýchto případech je jen otázka času, kdy se dozví celé okolí, že má s alkoholem potíže - v takovéto fázi už se to dlouho utajit nedá. Takže bude jistě lepší, když se ven dostane informace, že měl potíže a chce se léčit, než informace, že pije a je v problémech. Skutečně myslím, že by bylo lepší, kdybyste Vy a maminka měly možnost si o tom promluvit s někým s profesionálů. Dostaly byste potřebné informace, získaly byste podporu a jistě by Vám poradili, co by bylo v tomto případě nejlepší, případně by Vám pomohli pro otce zajistit léčbu. Zkuste mi napsat, odkud jste a já Vám nějaký vhodný kontakt vyhledám. Zatím přeji hodně štěstí.