re:dotaz
knedlik
zde je vase odpoved na muj minuly dotaz aby jste vedela o co jde , moje odpoved ze skryta v poznamce!! dekuji! Bára Orlíková (31.01.2006 16:26:51) Ohledně té evidence - nevím, co tím máte na mysli. Pokud jste něco provedl, záznam u policie bude. Pokud jde jen o to, že užíváte drogy, tak by to mělo být tak, že by policie neměla vést seznam lidí, kteří sice nespáchali trestný čin, nicméně jsou uživatelé drog (a tedy mají k páchání trestné činnosti blízko). Protože užívání drog samo o sobě trestné není. Dle slov mého kolegy Jakuba Minaříka ovšem "někteří uživatelé o takovém seznamu, který má policie pro svou vnitřní potřebu, hovoří. Někteří lidé jej dokonce i viděli. Policie však existenci takového seznamu popírá." A ohledně toho odposlechu - Nevím, dle čeho soudíte, že by policie měla zájem odposlouchávat vaše hovory. Konzultovala jsem podmínky odposlechů s kolegyní právničkou, která k tomu uvádí toto: "V pripade, ze nejste zapojen/a do obchodu s drogami nebo neceho podobneho, je to totiz krajne nepravdepodobne. Z trestniho radu si muzete zjistit podminky, za jakych lze naridit odposlech hovoru v okamziku, kdy jeste neni proti vam zahajeno trestni stihani (Operativně pátrací prostředky a podmínky jejich použití, § 158b trestniho radu) - odposlech nelze naridit jen tak, musi k tomu byt dostatecne duvody a takovyto postup policie, ktera odposlech provadi, musi schvalit statni zastupce, v urcitych pripadech soudce. Pokud uz probiha trestni rizeni, tak lze obvinenemu odposlouchavat hovory take pouze za velmi striktnich podminek (Odposlech a záznam telekomunikačního provozu, § 88 trestniho radu, odstavec (1) Je-li vedeno trestní řízení pro zvlášť závažný úmyslný trestný čin nebo pro jiný úmyslný trestný čin, k jehož stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva, může předseda senátu a v přípravném řízení na návrh státního zástupce soudce nařídit odposlech a záznam telekomunikačního provozu, pokud lze důvodně předpokládat, že jím budou sděleny významné skutečnosti pro trestní řízení. Provádění odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu mezi obhájcem a obviněným je nepřípustné. Zjistí-li policejní orgán při odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu, že obviněný komunikuje se svým obhájcem, je povinen odposlech ihned přerušit, záznam o jeho obsahu zničit a informace, které se v této souvislosti dozvěděl, nijak nepoužít)." Takže nepanikařte a pokud se skutečně dostanete do nějakých právních potíží, tak by bylo nejlepší obrátit se na Právní poradnu A. N. O., která se zaměřuje na právní aspekty užívání drog a nabízí bezplatné právní poradenství v této oblasti, kontakt a bližší informace najdete na této stránce vpravo pod kolonkou Právní poradna.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud jste spáchal přestupek, tak to policie předává k řešení v rámci správního řízení - to se děje v rámci obecních úřadů. Přestupky se zaznamenávají, ale nikoli u policie, ale právě v evidenci toho obecního úřadu. V zásadě to pro Vás nic neznamená. Tedy pokud neprovedete něco spojeného s drogami, co by se vyšetřovalo jako trestný čin a soud si nebude chtít ověřit, zda jste nespáchal již v minulosti nějaké přestupky související s drogami - pak si vyžádá údaje od obecního úřadu. Ovšem záznam o přestupku není uveden v trestním rejstříku a mám pocit, že se přestupky v evidenci úřadu mažou po 10 letech, automaticky. Pochybuji, že by Vám policie kvůli několika rostlinám marihuany, které jste si pro vlastní potřebu vypěstoval, kdy navíc tento čin ani trestně nestíhala, odposlouchávala telefon. Vaše záležitost je v kontextu toho, co policie řeší za drogové kauzy, nevýznamná. Telefony se odposlouchávají lidem, kteří ve velkém prodávají heroin nebo vyrábí a distribuují pervitin, zpravidla jako organizovaná skupina. Což je skutečně trochu jiný level. Pokud byste ovšem nyní pěstoval marihuanu ve velkém, prodával ji a spolupracoval na tom s dalšími lidmi, pak by Vám odposlouchávat telefon mohli. Být Vámi bych byla opatrná, co se týče toho pěstování - pokud by Vás nachytali příště, mohl by to být už větší problém - trestní stíhání není legrace. Ale v tuto chvíli není skutečně důvod k panice, pokud nevyvádíte nic nepřístojného.