problém
Karel
Mám problém. Můj kámoš je bezdomovec. Fetuje už tak třináct let a chce s tim přestat. V současný době je na opiátech a nějakejch náhražkách za herák, kterej bral předtím. Bohužel nemáí občanku a ani ji mít nebude, protože ho hledá interpol kvuli neplacení alimentu... Potřebuju ho dostat někam na detox, protože když to zkoušel minule sám, tak dostal epileptickej záchvat, takže ho chci dát někam, kde bude mít zdravotní dohled. Můžete mi poradit? Dík.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že chcete kamarádovi pomoci a dobré je, že on sám má o léčbu zájem. Nevím, zda ho skutečně hledá Interpol /to je mezinárodní služba, musel by být v zahraničí, aby ho hledal Interpol nebo něco provést v zahraničí/. Pravděpodobnější je, že je na něj vydaný příkaz k zatčení nebo k předvedení k soudu, protože si bez občanky nemůže vyzvednout soudní obsílky nebo je na něj vydaný příkaz k dodání do výkonu trestu, pokud už byl za neplacení výživného odsouzen. Bylo by vhodné se tomu ale stejně nevyhýbat, protože tím, že se tomu vyhýbá, si zadělává na další průšvihy a stejně ho může policie kdekoli zatknout - pokud si při náhodné kontrole neprokáže platnými doklady, odvedou ho na služebnu a když zjistí jeho totožnost, tak má stejně smůlu. I kdyby byl v tuto chvíli trestně stíhaný a nikoli ještě odsouzený, při jeho životním stylu (nemá doklady, bere, nepracuje a není mu možné doručovat poštu), tak mu hrozí vazba. Máte pravdu, že není vhodné, aby se o detox pokoušel sám, to máte pravdu. Ale pokud bere 13 let, tak mu stejně pouhý detox nepomůže a měl by absolvovat dlouhodobou léčbu. No, je to dost složité, ale když mi napíšete, odkud kamarád je, mohla bych Vám doporučit nějaké zařízení, kde by mu s vyřízením dokladů a zajištěním léčby mohli pomoci. A bylo by na místě začít řešit i právní problémy - vyhýbáním se nic nevyřeší.