tramal, lexaurin
MDD
Dobrý deň. Rada by som sa opýtala, či je možná závislosť na tramale, pokiaľ sa berie každý deň, resp. niekoľko krát do týždňa. Je predpisovaný lekárom kvôly problémom s chrbticou. Navyše dotyčný má problémy s hypertneziou, srdcom (aorta). Sú pritomné dýchavičnosť, tlak na hurdník, plačlivosť. Občas berie lexaurin + ďalšie lieky (srdce, hypertenzia). Ďakujem za odpoveď

Odpověděl: Bára Orlíková
Tramal je lék obsahující opiáty, je předepisovaný při silných bolestech. Ovšem závislost vyvolat může, zvláště pokud se užívá pravidelně a dlouhodobě. Lexaurin patří mezi benzodiazepiny, na nichž může také vzniknout závislost. Ovšem jsou to léky, které se používají při zmírnění úzkostných stavů, při poruchách spánku a při léčbě psychosomatických poruch - což by problémy se zády a se srdcem mohly být. Zvláště problémy se zády jsou vesměs způsobené dlouhodobým a vleklým stresem, napětím, úzkostí nebo mohou být projevem depresivního onemocnění. Takže by bylo asi nejlepší zkonzultovat situaci s lékařem, který léky předepisuje - takto přes internet se nedá posoudit, zda je medikace adekvátní. Vzhledem k tomu, že mám psychologické vzdělání, tak bych dotyčnému doporučila i nějakou formu psychoterapie, pokud jsou potíže psychosomatického rázu, což se mi zdá z popisu situace velmi pravděpodobné.