závislost na alkoholu
honza
Dobrý den, obracím se na vás s mým alkoholním problémem. Jsem muž 27 let, vzdělání VŠ (a přesto tak "blbej", že si ničím zdraví). Cca ve věku 24 let jsem s alkoholem začínal jen příležitostně, v malém množství. Později jsem jej začal konzumovat více, zejména kvůli zesílení erotických zážitků a úniku před pracovními problémy (které byly výrazné). Tyto motivy posléze zvítězily zcela - v alkoholu jsem cíleně hledal útěk před pracovními problémy, které se s pitím jen a jen prohlubovaly (až 2x ztráta zaměstnání), a ukolébání mých nenaplňovaných erotických fantazií. Přitom jsem si uvědomoval dopady na své zdraví a v alkoholních otravách jsem dokonce viděl i jakési masochistické uspokojení. Vyhledával jsem jakékoli příležitosti k pití, před ženou tajné i "oficiální". a tyto "výlety" se pro mne staly záchytnými světlými body každodenního života. Dávky jsem pomalu zvyšoval (až půl litru vodky 40% najednou), nebylo výjimkou okénko, noční křeče, pití v tahu, týdenní kocovina, jednou i delirium, nevolnosti (zvracení bylo spíše pravidlem), třes apod., zkusil jsem i marihuanu, toluen. (Marihuana mi nesedla a poté, co jsem se málem udusil v sáčku s toluenem, jsem přestal i s ním). Nutkání alkoholu kolikrát bylo tak silné, že jsem vypil i Alpu, když nebylo nic jiného doma. Když jsem však zaznamenal zřetelné fyzické, psychické, majetkové i sociální chátrání, začal jsem brzdit - ale asi pozdě. Nejprve jsem si stanovil určitá omezovací a bezpečnostní kritéria - za jakých podmínek můžu udělat akci, co při tom musím prožít, apod., později, když to moc nefungovalo, jsem opakovaně a marně činil pokusy zcela přestat. Nejdéle se mi zatím podařilo vydržet půl roku - skutečně ani kapka, ani višňová pralinka apod. Takových pokusů bylo nejméně 7. Nicméně vždy se vynořila nějaká náročnější situace či lákavá příležitost, a nevydlžel jsem. Nyní To opět myslím vážně a abstinuji "již" třetím měsícem a neustále si říkám, že tentokrát musím vydržet. Nicméně abstinenční příznaky (deprese, nutkání, průjmy...) jsou silné a bojím se, že to opět nezvládnu. Jaká jsou řešení? Co mi poradíte? Myslíte, že je nutná ambulantní léčba? Kam se mám obrátit (Praha)? Díky. Honza.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, musím uznat, že obdivuju Vaší silnou vůli, že zkoušíte abstinovat sám, i přes několik neúspěchů, stále znovu a znovu. Jestli si ale zbytečně nenakládáte víc, než je potřeba? Ambulantní léčba není určitě "nutnost", ale mnohé by Vám ulehčila. Je to dobrá možnost, jak se třeba dozvědět některé osvědčené metody bez toho, aby na ně člověk musel dlouze přicházet stylem pokus - omyl. Taky si budete moc popovídat o tom, proč vlastně je pro Vás alkohol tak důležitý, co Vás k němu vždycky znovu přivede atd. Z kontaktu s odborníkem můžete kdykoli zase odejít, takže za zkoušku to myslím stojí. A ambulantní kontakt znamená dojít někam třeba 1-2 týdně, což není tak moc. V Praze existuje mnoho AT poraden, dále se na alkohol specializuje ambulance u Apolináře, na Praze 2, v Apolinářské 4. Tu bych Vám doporučovala asi nejspíš. Zkuste si nechat pomoct a hlavně už bych být Vámi nezkoušela nic typu toluen, protože jen nahradíte jednu závislost druhou a zrovna toluen je to nejhorší co si může člověk vybrat.