phone
knedlik
zdravim koukal jsem se tu a rad bych se zeptal co znamena pro cloveka kdyz je v evidenci policie ??????? a rad bych se zeptal zda maji policiste pravo odposlouchavat telefony nebo cist sms zpravy, jako jestli se musim bat ze negdo slysis o cem mluvim nebo pisu! !! predem dekuji za odpoved

Odpověděl: Bára Orlíková
Ohledně té evidence - nevím, co tím máte na mysli. Pokud jste něco provedl, záznam u policie bude. Pokud jde jen o to, že užíváte drogy, tak by to mělo být tak, že by policie neměla vést seznam lidí, kteří sice nespáchali trestný čin, nicméně jsou uživatelé drog (a tedy mají k páchání trestné činnosti blízko). Protože užívání drog samo o sobě trestné není. Dle slov mého kolegy Jakuba Minaříka ovšem "někteří uživatelé o takovém seznamu, který má policie pro svou vnitřní potřebu, hovoří. Někteří lidé jej dokonce i viděli. Policie však existenci takového seznamu popírá." A ohledně toho odposlechu - Nevím, dle čeho soudíte, že by policie měla zájem odposlouchávat vaše hovory. Konzultovala jsem podmínky odposlechů s kolegyní právničkou, která k tomu uvádí toto: "V pripade, ze nejste zapojen/a do obchodu s drogami nebo neceho podobneho, je to totiz krajne nepravdepodobne. Z trestniho radu si muzete zjistit podminky, za jakych lze naridit odposlech hovoru v okamziku, kdy jeste neni proti vam zahajeno trestni stihani (Operativně pátrací prostředky a podmínky jejich použití, § 158b trestniho radu) - odposlech nelze naridit jen tak, musi k tomu byt dostatecne duvody a takovyto postup policie, ktera odposlech provadi, musi schvalit statni zastupce, v urcitych pripadech soudce. Pokud uz probiha trestni rizeni, tak lze obvinenemu odposlouchavat hovory take pouze za velmi striktnich podminek (Odposlech a záznam telekomunikačního provozu, § 88 trestniho radu, odstavec (1) Je-li vedeno trestní řízení pro zvlášť závažný úmyslný trestný čin nebo pro jiný úmyslný trestný čin, k jehož stíhání zavazuje vyhlášená mezinárodní smlouva, může předseda senátu a v přípravném řízení na návrh státního zástupce soudce nařídit odposlech a záznam telekomunikačního provozu, pokud lze důvodně předpokládat, že jím budou sděleny významné skutečnosti pro trestní řízení. Provádění odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu mezi obhájcem a obviněným je nepřípustné. Zjistí-li policejní orgán při odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu, že obviněný komunikuje se svým obhájcem, je povinen odposlech ihned přerušit, záznam o jeho obsahu zničit a informace, které se v této souvislosti dozvěděl, nijak nepoužít)." Takže nepanikařte a pokud se skutečně dostanete do nějakých právních potíží, tak by bylo nejlepší obrátit se na Právní poradnu A. N. O., která se zaměřuje na právní aspekty užívání drog a nabízí bezplatné právní poradenství v této oblasti, kontakt a bližší informace najdete na této stránce vpravo pod kolonkou Právní poradna.