drogy
Ivana
Dobrý den, asi před 10 dny jsem Vám poslala dotaz, odpověď jsem našla pod kódem 135009. Dotaz byl příliš široký, ale nyní mám nějaké bližší poznatky (informace) a proto se na vás obracím znovu. Zjistila jsem, že nápadník mé dcery bere lék (? drogu?) s názvem SUBUTEX, na vašich stránkaách jsem si o tom něco přečetla, ale jako laik bych se ráda ještě na něco zeptala. - Pokud tento přípravek naordinuje lékař při odvykání, je možné ho užívat delší dobu (dcera přiznala, že její přítel bere tento "lék" už cca 3 měsíce - Pokud je užíván jako lék, je bežné ho aplikovat injekční stříkačkou (12 ti letý syn ji i prášky našel v koupelně) - Mladší dcera (18) mi trvdí, že lidé, závislí Pervitinu si berou i Subutex, aby utlumili účinky 1.drogy a mohli se vyspat, toto jsem v článku o Subutexu nenašla - Existují volně prodejné testy, které by potvrdily přítomnost Pervitinu (příp.jiné drogy) a Subutexu nějak odděleně (myslím, aby pozitivní test na drogy nebyl vysvětlován výše zmíněnou léčbou) - A nyní to, co mě nejvíce trápí, dcera (20) mně nepřipadá závislá na drogách, její chování se v poslední době nezměnilo, ale nemusím to vidět. Myslíte jako odborníci, že bych jí měla udělat nějaký test nebo zajít do nějaké poradny? Děkuji za vaše odpovědi

Odpověděl: Jakub Minařík
Subutex, resp. buprenorfin, jak se jmenuje účinná látka tohoto léku je opioid, tedy látka s účinkem podobným, jako má třeba heroin. Liší se v něterých vlastnostech - má pomalejší nástup účinku, menší maximální účinek, má menší euforický efekt, dlouhodobější poločas, tlumí chuť na užívání jiných opioidů, ... Užívá se buď k substituční léčbě - náhrada drogy jinou látkou s bezpečnějším profilem, ale podobným efektem (známější je v tomto ohledu metadon) a nebo k detoxifikaci, tedy postupnému vysazení opioidů. Použití v jiných indikacích a při jiné závislosti než na opioidech (obyčejně heroinu, nebo samotném subutexu) je vyjimečné. Užití k tlumení odeznívajících příznaků po intoxikaci pervitinem rozhodně nepatří k indikacím léčby tímto preparátem a předpokládám, že žádný lékař by lék v této indikaci neordinoval. Rozhodně by použil lék z jiné skupiny. Totéž platí pro injekční aplikaci. Pokud někdo užívá subutex injekčně, tak bych to považoval za jeho zneužití. To říkám i když jsem si vědom toho, že velká část mých pacientů kterým tenhle lék ordinuji s ním také nezachází zrovna podle návodu. Ale tohle už je myslím za hranicí toho, co jsem schopen vysvětlit v rámci dotazu. Podstatné asi pro vás bude, že není moýžné takového člověka považovat za někoho kdo abstinuje, nebo je nějak stabilizovaný. Jinak testy umí odhalit jednotlivé látky zvlášť, i když v některých případech může být nezbytná podrobná toxikologická analýza. No, nevím, jestli máte dceru testovat, ono je to složitější, souvisí to s důvěrou, vztahem který mezi vámi panuje, někdy obtížnou interpretovatelností toxikologických testů. Dá se tím také hodně pokazit. Osobně bych doporučoval se zajít někem poradit. Jeví se mi to jako rozumné. No, na závěr vás nechci strašit, ale mám dojem, že některé věci, které dcery vědí jsou vysoko nad rámec běžných znalostí. Například informace o použití subutexu ke tlumení dojezdu po pervitinu je informace, kterou si obtíženě opatřite pokud nejste ve velmi úzkém kontaktu s lidmi, kteří berou drogy. Takže ostražitost je myslím na místě.