Nemoc z leku?
Lena
Dobry vecer. Mam problem, ktery se tyka meho 54 leteho otce. Vse zacalo pred 3 roky, kdy zacal usilovat o invalidku, jen aby nemusel do prace. Byl to ten typ cloveka "flakace", ktery chodil rad po hospodach atd. V te dobe nebyl vubec nemocny, jen se lecil na vysoky krevni tlak. A tak brzy zjistil, ze jediny zpusob, jak by se mu mohlo podarit dostat invalidku, je zkusit to pres neurologii nebo psychiatrii. Pred navstevou se dostatecne informoval o ruznych nervovych a psychickych poruchach a pak si u lekaru vymyslel. Ti mu samozrejme predepisovali stale jine leky, az se mu doma pekne nahromadily. Leky, ktere uz nemel uzivat, bral nadale spolu s temi novymi. Postupem casu se jeho stav zacal podobat tomu, co puvodne jen hral. Lekari mu pred 2 mesici diagnostikovali "predcasnou" demenci neurciteho puvodu. Mohlo by to byt z leku? Za posledni rok uzival po delsi dobu Lexaurin, Trittico a jeste jine. Vim, ze davkovani nedodrzoval a bral je podle sebe. Pred 2 tydny jsme u neho nasli Virdak, Zoloft, Exelon, Madopar, Analapril a Indap. Rikal, ze bral 4x denne 7 prasku, ale sam nevi kolik od jakeho druhu. Protoze casto padal a jeho stav se rychle zhorsoval, navstivila matka spolu s nim jeho lekare, ktery mu vysadil Virdak a Zoloft. Prakticky lekar pak Analapril. Domnivaji se, ze pada z duvodu nizkeho tlaku. Na davkovani mu ted dohlizime my. Jeho stav se ale naopak zhorsuje. Nemuze spat a mrkat, nezvladne se sam ani najist. Diva se stale do jednoho mista (rovne pred sebe), strasne se poti a cely den klepe pravou rukou treba o stul nebo o svoji nohu. Stale pada, protoze neudrzi rovnovahu. Nevime co se s nim deje a proc. S jeho lekari se o tom neda rozume mluvit. Po 3 letech stanovili konecne diagnozu a tim to pro ne konci. Nechteji zkoumat, proc se to vsechno stalo, pro ne je dulezity nynejsi stav pacienta. Ale oni nevi o tech simulacich a ze na zacatku byl otec zdravy. Moc tomu nerozumim, ale jsem skoro presvedcena, ze nemocny je jen diky lekum a ze je na nich zavisly. Je nejake nebezpeci kvuli tem vysazenym lekum a nizsi davce, kterou ted bere? Jaka je sance na uplne uzdraveni a co se da vubec delat? Prosim, poradte mi. Dekuji moc.

Odpověděl: Jakub Minařík
Může to být kombinací těch léků alkoholu, nějaké choroby, která demenci způsobuje, ... Víte, osobně bych vám doporučil vzít to, co jste napsala do dotazu, společně s mojí odpovědí a obejít s tím kolegy. Vzhledem k tomu, že myslím nemají moc správných informací, tak by jim prospělo, kdyby se je dozvěděli. A třeba by pak mohli něco rozumného vymyslet. :-) Víte, když někoho léčíte, tak vycházíte z toho co vám řekne, co vidíte a ev. co ukazují výsledky vyšetření. A když tyhle data na vstupu důmyslně zkreslíte tak je to stejné jako když přeházíte písmenka na klávesnici a píšete všema deseti (já to teda neumim, ale ty lidi se na tu klávesnici vůbec nekoukaj!). Dostanete pak něco jako bjqr vfiue hve whv jbfkijnds. S tím se prostě nedá dospět k rozumnému výsledku. Ani při nejlepší vůli. Snažíte se, vymýšlíte léky, kombinujete, tam či onde přidáváte a furt nic. A jestli otec tyhle všechny léky požíval jen tak podle jejich barvy a nálady, ... Tak bude docela dlouho trvat, než se dá do pořádku.