alkohol + auto
verča
manžel pije a s alkoholem řídí auto, když způsobí nějakou škodu nebo kdyby způsobil někomu zranění pod vlivem alkoholu, budu se na této škodě podílet i já a naše 2 dospělé děti, které již mají svůj příjem, mají totiž stejné bydliště jako on děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou Mgr. Hanou Gajdošíkovou. Ta k tomu uvádí, že v hypotetickém případě, kdy by manžel opět řídil pod vlivem alkoholu a způsobil nějakou nehodu, kde by bylo potřeba uhradit vzniklou škodu, by zodpovědnost za škodu určitě nepadala na Vaše děti. Problematické je, že u manželů existuje tzv. společné jmění manželů, kam spadají i případné závazky. Ovšem v tomto případě by pravděpodobně dluh za škodu připadl pouze k úhradě Vašemu manželovi, protože je to dluh vzniklý trestným činem, který spáchal on sám. Vy jste k tomuto nedala souhlas, Váš muž by byl trestně stíhán a škodu by musel uhradit. Problém by nastal, pokud by byla dlužná částka vymáhána exekučně, protože by mohlo dojít k tomu, že exekutor by zabavil nebo označil pro exekuci i Vaše věci. Proti tomu se dá ovšem bránit tzv, vylučovací žalobou, kdy se Váš majetek "vyloučí" z věcí určených k exekuci. Myslím, ovšem že tato situace je v tuto chvíli skutečně hypotézou, co by se stalo kdyby. Ale problémy Vašeho manžela s alkoholem a Vaše trápení s tím je jistě aktuální a jistě neřešíte pouze to, že mu pod vlivem alkoholu způsobí nějakou autonehodu. Možná by bylo na místě uvažovat o celkovém řšení situaci nebo o nějaké odborné pomoci než o manželových hypotetických dluzích. Chápu, že je to pro Vás obtížné, ale myslím, že bych Vám mohla poskytnout kontakty na kolegy (když mi napíšete, odkud jste), kam byste se mohla obrátit a situaci zkonzultovat a případně přimět k návštěvě odborníka i manžela. Přeji hodně štěstí a pokud budete chtít, tak znovu napište.