alkoholismus v rodině
šárka
Přítel má matku alkoholičku,zřejmě již v pokročilém stadiu.Pije každý den,alkohol schovává,má výpadky paměti,je podvyživená,zchátralá,ve stavu opilosti je hrubá,útočná,bez zábran.Před rodinou alkoholismus popírá,léčbu odmítá.Existuje nějaký způsob,jak ji donutit k léčbě?Lze ji hospitalizovat bez jejího souhlasu?Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
S nucenou detencí je to složité. V zásadě je možná jen v tom pádě, že: - pacient je nebezpečný sobě či okolí a to bezprostředním způsobem (pomalá sebelikvidace alkoholem nebo drogama není považovaná za bezprostřední ohrožení); tohle se dá použít jen v tom případě, že matka bude docela mimo sebe, bude halucinovat, zmatená se ztratí ve městě, ... - v tomhle případě je nejpravděpodobnější delirium při vysazení - dojde k takovému poškození mozku, že bude nezbytné omezit způsobilost matky k právním úkonům a dostane soudem stanoveného opatrovníka (to bývá někdo z rodiny, pokud je to možné); ten pak může hospitalizaci zajistit pokud je indikovaná i proti vůli postiženého. Obě varianty jsou poměrně neradostné, doporučil bych se o tom poradit s praktickým lékařem matky. Ten by vám mohl pomoci. Stačí?