Prostě dotaz
Saw
Měl bych dotaz, který tak úplně nesouvisí jen s drogami a už opravdu nevím kde bych na něj našel odpověď. Proč se při užívání stimulancií i inhibitorů zpětného vychytávání serotoninu dostaví antidepresivní účinek? Pokud je způsoben downregulací serotoninových receptorů, proč tak mozek reaguje na oba dva typy léků? Případně, nevíte kde bych se mohl o fungování mozku něco více dozvědět? Zatím jsem na českých webech na moc informací nenarazil. Předem děkuji ať už odpovíte nebo ne...

Odpověděl: Jakub Minařík
No, pokud chcete takovéhle informace, tak musíte hledat buď na webech specializovaných na neurobiologii, nebo v tlustých knihách. Myslím že vyšla kniha dvojice Jirák-Fišera (vybrané kapitoly z biologické psychiatrie?), základy najdete v v Psychofarmakách od Švestky, ev. v učebnicích farmakologie a patofyziologie. Jinak stimulancia zase tak mocný antidepresivní efekt nemají. Působí spíše anxiogenně. A že by to byla nějaká dobrá antidepresiva - to vylučuju. Pokud máte skutečně depresi, tak ji spíše zhorší. Jinak existuje více příčin deprese a taky více teorií o tom, jak to funguje. Sečteno a podrtrženo - to, že látky působící na jiné receptorové skupiny, a někdy dokonce fungující protichůdně mohou ovlivnit stejnou symptomatologii ještě nevylučuje, že oboje funguje. :-)