dcera
máma
Dobrý večer,nevím, zda mi poradíte. Jde o moji 21 letou dceru.Mám podezření, zda nebere nějaké drogy. v r. 2004 dokončila pedagogickou školu.Ale po stálých neshodách se mnou odešla bydlet k babičce s tím, že já jsem zlá. Mě se jen nelíbilo její stále chození domů ráno nebo za 2 dny. Když jsem sehnala práci v DM, kde vždycky chtěla pracovat, nenastoupila tam a byla prakticky rok bez práce.Na jaře k nám opět začala chodit, ale práci neměla, tak jsem ji živila.Její nechození domů stále pokračovalo, ale chodila střízlivá a v pořádku, tak jsem to tolerovala i když se zatnutými zuby. Od října nastoupila do DM, kde jsem opět zařídila práci, a vypadalo to, že je vše v pořádku.Dlužila mi peníze, které mi nerátila a od listopadu zas přestala chodit domů a chodila se jen najíst a já abych po ní uklidila a vyprala.Neumyla mi ani nádobí nedávala ani na stravu.V prosinci jsem zjistila, že si nechala napsat neschopenku, ale nic jí nebylo a týden jsem o ní nevěděla. Taky jsem zjistila, že se mi ztratilo 40 E. V lednu opět nešla do práce a lhala, že její špatně.Babičce ukradla peněženku s důchodem a já dnes zjistila, že mi chybí i fotťák.Ale už 3. ledna jsem ji od nás vyhodila, to k vůli tomu, že nešla do práce. Taky jsem našla dopis z 11. prosice, který psala kamarádece, kde uvádí,že nedokáže pořádně vnímat ani komunikovat, že se s kamarádem totálně odpráskli a že má sluch. halušky.Vůbec nevím, co si mám o tom myslet a hlavně jak se mám zachovat a co mám dělat.Pokud mi odpovíte, předem děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, podle vašeho popisu by se o užívání drog jednat mohlo. Nelze však vyloučit ani jiné duševní onemocnění. Z toho, co píšete, to není úplně jasné, mohlo by to být obé. Ty ztráty peněz a dalších předmětů by přece jen napovídali, že se spíše jedná o užívání drog. No, pokud má dcera sluchové halucinace, tak bych to považoval za varovnou známku. To není moc dobré. Sluchové halucinace naznačují že stav je vážný, jistě se jedná o psychotickou poruchu, lhostejno zda toxické nebo jiné etiologie. Pokud by se jednalo o toxickou poruchu, mohla by spontánně odeznít. V opačné případě spíš bude přetrvávat. No, co s tím. Asi bych se v první fázi dcery opatrně zeptal. Pokud se správně zeptáte, tak se pravděpodobně alespoň něco dozvíte. Pokud se s vámi o tom dcera odmítne bavit a odmítne i případnou nabídku pomoci, tak s tím toho moc nenaděláte. Budete muset počkat na vhodnější dobu. Kdyby se dcera chovala nějak hodně zvláštně a měla jste pocit, že není docela při smyslech, tak můžete zavolat záchranku. Osobně bych doporučoval o drogách mluvit jen v tom případě, že byste měla dojem, že je v ohrožení života. Spíše jen popiště stav. Záchranka dceru může odvézt na psychiatrii, kdy ji vyšetří a pak se uvidí.