Pro Janu Justinovou
Hanika
Ano, neuvedla jsem,jestli můj vztah pokračuje a jaké léky užívám.Takže vztah pokračuje a plánujeme rodičovství a léky neužívám žádné od dubna 2004,jelikož bych chtěla miminko.Vlastně až na defobin,ale ten si vezmu až když už je to k nesnesení a to je tak jenou za 14dní.Jinak užívam z bylinek třezalku a medunku.Já chodím na terapii,ale prostě mám pocit,že se nikam neposouvám.Jako třeba stále nevím jak si pomoc když na mě padne panika.Zhoršují se mi psychosomatické potíže,nedávno mi navíc začla žaludeční neuroza.Ale nechci aby to vypadalo,že si stěžuju na svého psychiatra,to né.Určitě mi hodně pomohl.Ale v jiných potížích,co se týče úzkosti nic moc.A taky asi to nemá valný efekt,když mám terapii jednou za 3 týdny.V podstatě bych chtěla vědět jestli,třeba není tady nato lepší skupinová terapie a nebo něco ještě jiného.Třeba nějaký specialista.Sklon k úzkostem mi vyšel v testech jako,že to mám v genech,tudíž úzkosti jsem si nejspíš způsobila braním drog,ale je normální,že k drogám mám stále pozitivní přístup.Né,že je užívám,ale hrozně ráda o nich čtu,sleduju o nich filmy,mluvím o nich.přitom všem co zažívám bych k tomu měla mít spíše odpor,ale není tomu tak.Znamená to něco?Děkuji Vám za odpověd.Pěkný den.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je sice zvláštní, že když přisuzujete drogám svoje potíže, pořád Vás tak lákají, ale důležitější je, jestli se o ně jen zajímáte, nebo jestli je i užíváte. Takhle bych se s tím asi moc netrápila. Co se týče Vaší terapie - opravdu si netroufám posoudit, jak moc je účinná, to musíte vědět sama. Je ale pravda, že jednou za 3 týdny není moc. Mohla byste se třeba domluvit s terapeutem na častější setkání? Nebo - což také není u úzkostí špatný nápad - doplnit individuální psychoterapii skupinovou? Také byste mohla zkusit vyhledat terapeuta, který má zkušenost s psychosomatickými problémy. Někteří se na to vyloženě specializují. Ještě mě napadá, že pokud máte tak silné potíže, bylo by dobré užívat léky pravidelně, ne jen nárazově. Měla byste probrat s lékařem nějaké alternativy, jak otěhotnět a přitom nevysazovat medikaci. Když Vám totiž nebude psychicky dobře, je dost možné, že Vám to bude komplikovat otěhotnění, ale hlavně by to pak mohlo být nebezpečné pro miminko v těhotenství.