Odhlášení
Dobrý den, už nevím na koho se obrátit a doufám, že mi pomůžete. Mám 20 letého syna, který bere několit let Pervitin a LSD. Ze začáktu doma kradl co se dalo asi za 100.000,- Kč a vzal si půjčky na zboží, které obratem prodal asi za 50.000,- Kč, nic nesplácel a tak začali chodit domů upomínky. Měla jsem strach z exekuce a tak jsem je raději splatila. Nyní jsem zjistila další jeho dluh, který už odmítám platit. Dá se nějak zařídit jeho odhlášení z trvalého pobytu ? Bydlím se synem v rodiném domku u mojich rodičů a všichni si přejeme jeho odstěhování. Rodiče jsou vlastníkem nemovitosti. Podle něj nefetuje a to, že ho živíme a šatíme je naše povinost, práci nemá a školu pro záškoláctví musel ukončit. Všechny nás to moc trápí, ale on na svém životě nevidí nic špatného. Předem děkuji za pomoc Dáša K.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Požádala jsem o vyjádření k vašemu dotazu kolegyni právničku JUDr. Helenu Svatošovou, která k problematice zrušení trvalého bydliště a případnému exekučnímu řízení kvůli dluhům Vašeho zletilého syna píše toto: "Vyživovací povinnost ke klientovi již netrvá, pakliže dovršil 18 rok věku, nestuduje a měl by být schopen se sám živit. Rodiče nemají tedy žádnou právní povinnost nechat jej bydlet ve svém bytě, zvlášť pokud do společné domácnosti nepřispívá, ale naopak zatěžuje rodinu dalšími dluhy. Rozhodnutí je samozřejmě na posouzení členů společné domácnosti, ale z právního hlediska – zejména vzhledem k riziku sporů v exekuci - je vhodnější jej z bytu trvale a úplně vykázat. Tím je pak splněna podmínka pro zahájení řízení o zrušení trvalého pobytu na příslušné adrese. Řízení o zrušení trvalého pobytu se zahájí návrhem na příslušném obecním úřadě nebo úřadě městské části, odboru správních agend (event. dále oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel). Je třeba prokázat, že klient doma nebydlí, tj. že zaniklo jeho užívací právo k bytu (dle § 12 odst. 1 písm. c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech) a to, že rodiče užívají byt po právu (např. tzv. „dokladem o přidělení bytu do osobního užívání“ z dřívějška, nájemní smlouvou, listem vlastnictví apod.). Řízení samo (probíhá podle správního řádu, účastníkem je tedy i klient, což by mělo mít jen spíše formální význam) je pak poměrně jednoduché a víceméně jde o automatický proces. Zrušením trvalého pobytu získá syn automaticky trvalý pobyt na adrese tohoto obecního úřadu, kde si může přebírat poštu atd. Doporučujeme předem zkonzultovat zrušení trvalého pobytu s příslušným odborem, který může mít i formulář a jinak podání usnadnit. Pokud se problémy s dluhy klienta dostaly až fáze exekučního výkonu rozhodnutí, v těchto případech se exekuce vykonává často prodejem movitých věcí anebo strhnutím z účtu či příjmů dlužníka. Je možné, že exekuci bude vykonávat soukromý exekutor, který má – na rozdíl od soudního vykonavatele - právo zabavené věci odvézt z místa. Exekutoři mají přístup do evidence obyvatel (a dalších databází), kde je uveden trvalý pobyt občana a podle něj se tedy řídí (jak zrušit trvalý pobyt klienta a tím odstřihnout „jednu ze stop“ , která může exekutora navést k majetku rodiny, je uvedeno výše). Největší riziko je samozřejmě exekuce prodejem movitých věcí. I pokud by exekutor domácnost navštívil (má právo vstupu do bytu, i přes odpor majitele bytu či technických překážek, právo osobní prohlídky atd., takže nemá význam mu ve výkonu činnosti přímo na místě bránit), a nenechal se přesvědčit (stává se tak i navzdory předloženým dokladům o vlastnictví) o tom, že jde o majetek rodičů a nikoli klienta, je možnost se bránit tzv. vylučovací žalobou na to, aby byly věci rodičů z exekuce vyňaty. Jde ovšem o časově, finančně i psychicky náročný postup a je lepší tomuto předejít. Kromě ošetření trvalého pobytu klienta lze dále doporučit uschovávat všechny doklady osvědčující vlastnictví všech cennějších věcí v domácnosti pro případné spory v exekuci. Ještě je dobré vědět, že exekutor nemá právo zabavovat věci osobní potřeby, ke kterým nejspíše doklady mít nebudete (oblečení, hygienické potřeby, peřiny) a věci sloužící k výkonu povolání nebo studiu (počítač, učebnice apod.). Situace by byla mnohem nepříznivější, pokud by rodiče byli ručiteli za některé ze synových půjček, ale soudíme, že toto není pravděpodobné." Takže doufám, že Vám tato odpověď pomůže situaci řešit. Zcela jistě nemáte žádnou povinnost živit ani šatit dospělého syna ani platit jeho dluhy. Myslím, že Vaše rozhodnutí neplatit za něj další dluh a zrušit mu trvalé bydliště u Vás, je rozumné řešení. Mohlo by navíc synovi pomoci si uvědomit, že by měl se svou situací a svým užíváním drog něco dělat. Přeji hodně štěstí a doufám, že v mezích možností dobře dopadne.