pro vlastní potřebu
kurt94
Chci se zeptat jak je to se zákonem.Někde jsem čet, že držení omamných látek je protizákoný.Ale jak je to s marihuanou nebo hašišem pro osobní potřebu??? Někde jsem čet že přibližně 20 marihuanových cigaret u sebe člověk mít může.Popř. tedy kdyby mi někdo od policie viděl hulit samotnýho, co mi tím hrozý???

Odpověděl: Bára Orlíková
Jak je to se zákonem - je to tak, že držení omamných a psychotropních látek (OPL) bylo a je stále protiprávní. Marihuana i hašiš patří mezi OPL a jejich držení tedy není povoleno. Ohledně držení drogy pro vlastní potřebu je to tak, že pokud se jedná o malé množství, tak jde o přestupek a hrozí Vám pokuta. Pokud jde o tzv. množství větší než malé, tak se jedná již o trestný čin podle § 187a trestního zákona, kde Vám hrozí trest od 0 do 2 let odnětí svobody nebo peněžitý trest. To, co je množství malé a co větší než malé, upravuje pokyn policejního prezidenta. Za malé množství v případě marihuany je považováno: "20 cigaret - jointů (u konopí pěstovaného v našich podmínkách s koncentrací okolo 1.5 % v sušině použitelné části konopí, při váze jointu cca 1 gram)." Takže záleží také na koncentraci THC, pokud byste měl u sebe 20 jointů ze skunku, tak by se to mohlo díky vyššímu množství účinné látky považovat za množství větší než malé. Krom toho - zde jde pouze o držení, pokud s drogou jinak nakládáte (výroba - tedy u marihuany pěstování, prodej, předání, pašování,...) tak je to vždy trestný čin, bez ohledu na množství drogy. Takže - pokud by Vás chytila policie, jak někde sám kouříte marihuanu, tak by Vám zabavila toho jointa, kterého máte v ruce, případně další marihuanu, kterou byste měl u sebe. Zabavenou drogu by poslala na expertizu, aby se zjistilo, jaký je obsah účinné látky (THC) a množství drogy. Na základě toho by rozhodla, zda je o přestupek, či trestný čin. Pokud by šlo o přestupek, tak byste pravděpodobně dostal výzvu k zaplacení pokuty. Pokud by šlo o trestný čin, tak by to putovalo od policie přes státního zástupce pravděpodobně k soudu a bez kontextu nelze odhadnout, jak by to dopadlo. Za tyto trestné činy ale nebývá vůbec obvyklé, že by došlo na nepodmíněný trest (tedy vězení), spíš by šlo o nějaký alternativní trest nebo podmíněné zastavení trestního stíhání apod. Doufám, že Vám informace takhle stačí. Opatrnost je na místě, protože trestní řízení bývají nákladná, zdlouhavá a mohla by skončit zápisem v trestním rejstříku - takže není o co stát. Pokud by Vás zajímaly podrobnosti, můžete se podívat do rubriky Drogy a zákony na této stránce.