starosti
aboriginal
dobry den, dakujem za reakciu na moje problemy, ale prave toho som sa bala co ste mi napisali, ze je zavisly a ze to nebude vediet zvladnut sam. viem ze ek nebude chciet sam tak to nepojde, ale musi existovat nieco ako ho naviest na spravnu cestu. velmi rada by som urobila nieco, preco by to liecenie chcel urobit. nutit ho do toho nechcem, viem ze to ziadny vyznam nema, ani prosby, ani ziadne ultimata, myslela som skor ze by sa dalo dajak psychologicky, ze existuje nejaky taky tah na co by zabral, bohuzial som zatial na nic neprisla. vsetci hovoria ze uz mu neni pomoci, neverim tomu, nikdy neni neskoro! ak vas mozem poprosit o tie kontakty na slovensku, budem rada ak mi ich poslete, mozno sa raz zidu, stale verim ze mu je mozne pomoct a budem to neunavne skusat, pretoze mi na nom zalezi a hlavne bol to on co ma prebral k zivotu po nie velmi prijemnych rokoch mojho zivota (nikdy som nebola na nicom zavisla, ak nepocitam cigarety) chuti mi s nim zivot! dakujem za rady a prajem vela uspechov

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel neexistuje žádná zázračná rada, jak přimět partnera k léčbě. Můžete s ním o problému promluvit, upozornit ho na to, že to považujete za závažné a že by měl uvažovat o léčbě. Samozřejmě ho nemůžete k léčbě nutit ani mu nějak vyhrožovat, pokud on sám nebude chtít situaci změnit, moc s tím neuděláte. Je ovšem otázkou, jak se bude vyvíjet Váš vztah, pokud bude v pití pokračovat. Mám za to, že se to stane postupně pro Vás neúnosné a tuto zátěž Váš vztah nevydrží. Myslím, že by to měl Váš partner vědět. Chápu, že se s ním nechcete rozcházet, že mu chcete pomoci, ale i ta pomoc má nějaké limity - nemůžete pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí a není schopen problém nějak řešit. Není možné mu samozřejmě dávat ultimáta, která nebudete pak schopná splnit. Ale někdy je určitý tlak potřeba a pokud o Vás nechce přijít, tak by měl začít něco dělat. Řešení jistě je a určitě to není ztracené. Ale pokud nebude chtít přítel Vaši pomoc akceptovat a problém si připustit, tak upřímně říkám, že je pro obě strany lepší vztah ukončit než se utrápíte a vyčerpáte tím, že se mu budete snažit donekonečna pomáhat. Je mi líto, že Vám nemohu poskytnout pozitivnější informace. Ohledně toho kontaktu na Slovensku, podívejte se na tento odkaz, www.cpldz.sk , je to Centrum pre liečbu drogových závislostí a zabývají se i závislostí na alkoholu. Pokud by pro Vás léčba u nich nebyla nějak místně dostupná, tak by Vám jistě poradili, kam se ve Vašem regionu obrátit. http://www.cpldz.sk/lozkovaliecba.html Držím palce Vám i příteli a doufám, že se nakonec k léčbě odhodlá.