Helča
Dobrý den paní Orlíková, děkuji, že jste mi napsala. K tomu bratrancovi, bere Pervitin a včera jsem se ještě dozvěděla, že už to trvá asi rok a půl. Jinak pochází z Bíliny na Teplicku z Ústeckého kraje. Je mu 25 let a v deseti letech se mu zabil táta od té doby začal být psychycky labilnější. Když se vrátil z vojny začal docela pít a trpěl depresemi, začal se řezat do rukou. Má hluboké jizvy po obou pažích. od mala byl také dříč, zastával tátovo práci. Má o tři roky mladšího bratra, který o jeho problému ví, ale už neví taky co má dělat. Teta s ním už prý byla i v Kcentru v Ústí n. Labem tam prý nasliboval, ale nic nedodržel. Z 90kilo zhubl na 76kg, ale teď prý zase asi 10kg nabral. Svému bratrovi říkal, že s tím chce přestat. Jsme stejně staří a odmalička k sobě máme velice blízko. Svěřoval se mi se spoustou věcí, třeba za mnou přijel ve 12hod v noci jen aby si se mnou povídal. Má sebevražedné sklony již několikrát říkal, že se zabije. Teď už ho teta zase 14dní nevyděla. To je tak zhruba co bych o něm mohla říct. Předem Vám moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nevím, zda bratranec žije s tetou nebo jestli bydlí někde sám. Pokud není s tetou v kontaktu ani v současnosti s Vámi, moc se dělat nedá. Až se objeví, je možné s ním promluvit o tom, zda by nechtěl uvažovat o nějaké léčbě, protože to, co popisujete, se mi zdá docela závažné - nejen to, že užívá drogy, ale také to, že už měl v minulosti problémy s alkoholem a deprese vedoucí až sebevražednému stavu a docházelo u něj k sebepoškozování, ať již z důvodu pokusu o sebevraždu nebo z důvodů jiných. Myslím, že v tomto kontextu je základním problémem jeho psychický stav, který může vést k excesům s alkoholem i s drogami a k suicidálnímu chování. Užívání pervitinu ovšem tyto stavy neřeší, i když mu může poskytnout krátkodobou úlevu, stejně jako alkohol nebo jiné návykové látky - ale bohužel se to jen prohlubuje. Pervitin sám o sobě může i u člověka, který dříve netrpěl takovými potížemi jako Váš bratranec způsobit psychické obtíže, není výjimkou, spíše pravidlem, že uživatelé pervitinu trpí depresemi způsobenými pervitinem, může dojít k rozvoji toxické psychózy a sebevražedným stavům. Pokud s Vámi bude komunikovat, případně s tetou, tak se můžete pokusit ho přesvědčit k léčbě. Případně mu můžete dát kontakt na naši poradnu, my bychom mu mohli s výběrem léčby pomoci nebo se může obrátit na kontaktní centrum, kde už byl, tam by mu také pomohli léčbu zprostředkovat. Vzhledem k tomu, co píšete, bych si myslela, že by byla na místě nějaká ústavní forma léčby, nejlépe v psychiatrické léčebně, kde by mu pomohli řešit i ty potíže z minulosti. Pokud by mu psychiatr předepsal nějakou vhodnou medikaci na ty depresivní stavy, kterými trpí a navíc se řešila situace i psychoterapeuticky, tak by to mohl zvládnout a určitě není ještě nic ztracené. Bohužel je to nyní hlavně na něm, pokud on sám nebude chtít se situací nic dělat, moc možností není. Kdybyste potřebovala nějaké další informace, tak samozřejmě napište.