alkohol
anoným
Dobrý den, mám pár dotazů ohledně alkoholismu a jeho léčení... Chtěl jsem se zeptat, jestli je možné poslat člověka závislého na alkoholu do léčebny proti jeho vůli? Jesti ano, jakým způsobem? A jestli bude mít léčením, v takovém případě, naději na úspěch??? Předem děkuji za vyřízení:)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Neznám sice kontext Vašeho dotazu a nevím, ohledně koho se na možnost léčení proti vůli dotyčného ptáte. Ovšem nedobrovolná hospitalizace je možná pouze za zcela speciálních podmínek. Kolegyně právnička k tomu uvádí toto: "Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, poskytuje právní základ pro nedobrovolnou hospitalizaci na psychiatrii v případě stavu intoxikace nebo nebezpečného chování tj. § 23 odst. 4 písm. b) tohoto zákona. Jakmile však intoxikace či agresivní nebo autoagresivní chování pomine, což bývá v psychiatrických ústavech otázka několika dní i jen hodin, nastávají situace, kterou právo předvídá takto: 1.nedobrovolné setrvání v ústavu: pokud pacient do 24 hodin neprojeví souhlas zůstat v ústavu, musí se věc zaslat soudu, který rozhodne, zda byl pacient zavřen oprávněně a zda je možné pacienta v ústavu držet. Soud musí rozhodnout do 7 dnů, zda bylo převzetí do ústavu oprávněné a musí přitom promluvit s ošetřujícím lékařem i s pacientem. Pokud soud rozhodne, že zadržení bylo v pořádku, pokračuje a rozhoduje, zda má být pacient v ústavu držen. Zde využívá posudků znalců a musí rozhodnout do 3 měsíců, platnost rozhodnutí je jeden rok a může se pak obnovit. 2.pacient může s pobytem v ústavě vyslovit souhlas, a pak není co řešit a soud nijak nezasahuje. 3. Co se týče možnosti pacienta podepsat tzv. reverz, je to možné ve všech ostatních případech než jsou v § 23 odst. 4 zákona (silně infekční nemoci s povinným léčením, intoxikace a ohrožující chování či je ve vážném nebezpečí a nelze s ním komunikovat)." Nutno říct, že nedobrovolná léčba závislosti obvykle nemá valného významu. Nelze léčbě přisuzovat nějakou zázračnou moc - pokud dotyčný není motivován, tak nelze mnoho dělat. Může sice nuceně absolvovat pobyt v léčebně, ale po propuštění se s největší pravděpodobností vrátí zpět k původnímu životnímu stylu. Pokud dotyčný vstoupí do léčby dobrovolně, ani tak není zaručeno, že léčba bude úspěšná, ale šance na úspěch je mnoho násobně vyšší. Pokud byste mi napsal více podrobností o situaci, v níž se nacházíte a proč se ptáte na tuto věc, možná bych Vám mohla poradit lépe. Zatím přeji hodně štěstí a pokud budete mít zájem, napište.