starosti
aboriginal
dobry den, potrebujem pomoct priatelovi ale vobec neviem ako na to. ma problem s alkoholom a tiez s marihuanou, kombinuje to kazdy den, a ked jeden den nepije velmi sa mu trasu ruky, poti sa...mam o neho velky strach, sam si priznava ze ma problem s alkoholom, ale sa mi zda ze mu to vyhovuje byt v takom stave, lebo vtedy je mu fajn(pije len do takej miery aby mu bolo fajn, tvrdi), nieje agresivny ani nijak neprijemny, ale znepokojuje ma stav ked nepije. chodil aj do poradne, ale neviem z akeho dovodu sa na to vykaslal, tvrdi ze mu to nepomaha. na liecenie nechce ist, vraj by to asi nevydrzal,velmi by som mu chcela pomoct, je to clovek s velkym srdcom a mam o neho velky strach.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že Vaše obavy o přítele jsou oprávněné. To, co popisujete, že se mu děje, když alkohol nemá, vypadá na abstinenční příznaky - tedy to svědčí o tom, že je závislý na alkoholu a při vysazení alkoholu se rozvine odvykací stav. Třes rukou, pocení, nervozita a nutkavá chuť dát si alkohol je průvodní jev. Pokud chodil již do poradny kvůli svým potížím s alkoholem, je to asi závažnější, než Vám přiznává. To, že pije, aby se cítil dobře, může být pravda - problém je v dlouhodobosti, intenzitě a každodenním užívání. Ta kombinace s marihuanou jen posiluje účinek alkoholu a může tu nastat i dvojí závislost. I když pravdou je, že závislost na alkoholu je horší důsledek jeho počínání, než případně potíže s marihuanou, na níž vzniká závislost spíše výjimečně. Myslím, že Váš přítel má velký problém, který by měl řešit - bude to složité a není divu, že se mu do toho nechce. Ale i to je projev závislosti - člověk si neumí představit, že bude žít bez látky, na níž je závislý. Pokud skončil s docházkou do poradny, nejspíš by bylo pak řešením zvolit léčbu rezidenční. Každopádně by měl nějakou pomoc vyhledat dřív než bude pozdě. Vy mu můžete být oporou a podpořit ho v jeho rozhodnutí se situací něco dělat, ale především je to na něm. Pokud on nebude chtít, moc nezmůžete - je mi líto, že Vám nemohu dát příznivější odpověď. Držím palce Vám i příteli a pokud by bylo potřeba, mohla bych se pokusit najít nějaké kontakty na léčebny na Slovensku (pokud žijete na Slovensku).