drogy
Ivana
Dobrý den, mám 20 ti letou dceru, asi před půl rokem začala chodit s klukem (cca 23), který pochází z úplné dobře finančně zajištěné rodiny. Nedodělal střední školu, nyní pracuje jako prodavač. V minulosti byl závislý na drogách ( nevím na jaké a ani jak dlouho) údajně se léčil a nyní již nic nebere. Ale nějak mu nevěřím, jeho chování se mi někdy zdá zvláštní. Když je u nás celé dny spí, většinou nejde k jídlu a když ano, jí velmi málo, velmi často chodí na toaletu, podle dcery trpí na nějaké žaludeční problémy, chtěli jsme mu pomoci a domluvit vyšetření u známého specialisty, ale odmítl. Podle informací mladík nepije alkohol, nedělá mu dobře i v malých dávkách. S dcerou jsem o svých obavách a pocitech mluvila, sama přiznala, že je jeho chování někdy divné, ale jinak by ho před celým světem bránila, pracuje s postiženými dětmi a někdy mám pocit, že má nějaký ochranitelský komplex. Nemohu ji však přítele zakazovat ani rozmlouvat, je dospělá a myslím, že i celkem rozumná ( v ostatních věcech - nikdy s ní nebyly problémy, studuje VŠ, je spolehlivá). Ani nevím zda mám strach o ni, aby snad nezačala užívat drogy, nebo o malého syna (12), aby neměl v nápadníkovi své sestry špatný vzor. Omlouvám se za zmatené postřehy, ale velmi těžko se mi to formuluje. Nyní můj dotaz - ráda bych se zeptala na co mám dávat pozor, co hlídat, co mám vlastně dělat a jak se chovat. Na druhou stranu bych mu nerada ublížila, jestli opravdu nic nebere a se svojí bývalou závislostí bojuje, nechci mu to ztěžovat. Vím nic mi do toho není, dcera je dospělá, její přítel také, ale dělá mi to opravdu hrozné starosti. Děkuji za vaši odpověď

Odpověděl: Jakub Minařík
Rozumím vašim obavám, na druhé straně - ptáte se na něco tak širokého, že odpověď těžko najít. No, z toho co píšete bych nesoudil, že partner vaší dcery užívá drogy. Nedá se to však ani vyloučit. Na straně druhé - pokud by aktivně bral - tak byste si toho asi všimli, protože to se obyčejně lidi projevují dosti nápadně a jistě byste v tom čeho jste si všimla psala. A pokud nepije vůbec alkohol, tak to také může znamenat, že plně abstinuje - alkohol je taky droga, dokonce tvrdá a pokud někdo nebere, tak může celkem snadno způsobit relaps. A ono je mnohem rozumější vymluvit se na nesnášenlivost alkoholu, než říct že nepiju, protože to obyčejně začnou všichni přemlouvat, že projednou ... Sám to svým klientům radím. Nač si máte dávat pozor - no, asi na známky intoxikace - může to být stav podobný opilosti - nápadné jsou velmi široké, nebo velmi úzké zornice, které nereagují na světlo (zornicová reakce se mění při přechodu světlo-tma). Varovné jsou také ztráty peněz a dražších věcí.