Co mám dělat a co má dělat on?
Klára
Dobrý den, jsem v koncích. Můj přítel bere pervitin, rodiče ho vyhodili z domu, bydlí po kámoších, v noci se toulá Prahou... Teď dluží nějakým lidem peníze, shání je po nocích, nechci to nazývat pravým jménem, myslím, že víte... My se spolu hádáme, já mu odmítám dávat peníze, když vím, že jsou na to svinstvo. Je na mě hnusnej, když podlehnu tak mi slíbí, že to vrátí do druhého dne a co myslíte? Máma jeho říká ať jde na ubytovnu, ale za co, když nemá? Chci se zeptat existuje nějaké centrum, poradna, kam by mohl jít? Já mu stále říkám, ať se nechá zavřít do léčebny, to jediné vidím jako řešení v téhle chvíli... Díky moc za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás obtížné, ale v tuhle chvíli těch možností moc není - myslím, že Váš přítel má od Vás v tuto chvíli větší podporu, než by si "zasloužil". Jeho rodiče jistě měli mnoho pádných důvodů, proč ho "vyhodili" z bytu a Váš přítel velmi dobře ví, že situace, ve které je, je způsobena tím, že bere pervitin. To, že nemá kam jít, by ho mělo přimět k tomu, aby začal uvažovat o nějaké změně a o tom, zda mu to stojí za to. Rozumné je mu nepůjčovat peníze, protože tím ho jen podporujete v jeho dalším užívání pervitinu a v tom, že nenese za nic odpovědnost. Navíc, jak sama víte, peníze zpátky nedostanete... Bohužel, není žádné centrum, kde by ubytovali aktivního uživatele drog - myslím, že důvody jsou zřejmé. Zjevně mu nezbyde, než uvažovat o léčbě, protože takto fungovat asi dlouhodobě nezvládne - kamarádů, kteří ho u sebe nechají, bude ubývat, mohou se obejvit zdravotní problémy nebo ho ho začnou dohánět dluhy či nějaké trestně právní záležitosti. V průběhu léčby by si mohl zajistit nějaké bydlení, kam by mohl jít po léčbě... Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na Kontaktní centrum SANANIM, Osadní 2, Praha 7, tel 283 872 186, kde by Vám (resp. příteli) mohli poradit ohledně vhodné léčby a mají aktuální informace o volných místech. Případně se můžete kontaktovat na Denní stacionář SANANIM, Janovského 26, Praha 7, tel 220 803 130, kde probíhá jednak ambulantní léčba závislosti (což ale v případě Vašeho přítele není asi úplně nejvhodnější model), ale také konzultační hodiny pro rodiče a blízké závislých (každé úterý od 17 h). Takže držím palce a přeji Vám i příteli hodně štěstí. A myslete také na sebe - takhle to nejen dlouho nezvládne Váš přítel, ale ani Vy. Zvažte, co je pro Vás priorita. A myslete na to, že pokud nebude chtít on, moc s tím neuděláte a je pak lepší ho nechat, ať si sám, bez podpory Vašeho vztahu, uvědomí, do čeho se dostal.