.....
Tereza
Dobrý den, je mi 31 let a mám osmiletou dceru, bohužel žijeme stále v bytě u rodičů, což samo o sobě není dobré, i když problémy jako rodina nemáme. Maminka vždycky tíhla k alkoholu, ale bylo to vždy jen na večírcích a doma popíjela pivko, i když to se nám také moc nelíbilo, ale nijak jsme tomu nepřikládali váhu. Ale poslední rok je to stále horší a horší. Schovává si alkohol do skříně mezi oblečení a popíjí, tak abychom to neviděli, ale to se mílí. Pivo už si moc nekupuje, protože je potom vidět kolik toho vypila. Chodí si brzo lehnout a dost často si stěžuje, že jí není dobře a že asi bude nemocná. Pořád jsme to omlouvali, ale to nejde do nekonečna. Často se stará o mojí dcerku (protože pracuje doma) a i hlídá mé synovce. My už na ní poznáme kdy má svůj den, i když se snaží se přetvařovat, tak zapomíná, že už nám některé věci říkala, nedá se s ní o ničem diskutovat, mluví dost nesrozumitelně a je i hodně nepříjemná. Nevím jak to vnímá moje dcera a hodně se toho bojím. O víkendu se s ní moje mladší sestra pohádala a tak jí řekla, že jí vadí, že pije a že to vadí celé rodině. Máma se snažila tvrdit, že nepije a že si vymýšlíme a po chvilce řekla, že to je její věc a že pije a pít bude a pokud nám to vadí tak ať si s ní něco děláme. Od té doby pořád leží zavřená v ložnici a tvrdí, že jí je strašně špatně, ale já už to poznám i po telefonu, jestli něco zase pila. Se sestrou teď nemluví a já u toho bohužel nebyla, abych sestru podpořila. Nevíme co máme dělat, bojíme se říct jen slovo o pití. Asi je zbytečné ptát se, jestli je maminka alkoholik, ale máme jako rodina nějakou šanci jí pomoci, i když ona sama o to zatím vůbec nestojí? Ještě jsem zapomněla dodat, že na podzim jí zemřel bratr na rakovinu jícnu (celý život hodně kouřil a pil a jejich otec byl prý alkoholik ) a mamka dostala nějaké prášky na uklidnění a na spaní a kombinuje to s alkoholem. Teď už je myslím nemá, ale to zase pojídá třeba voltaren na bolest (bolí jí záda) a snaží se stále sehnat nějaké prášky na spaní. Moc se bojím těchto kombinací. Můžeme ji nějak pomoci? Mnohokrát děkuji za odpověď. Tereza

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, máte pravdu, že nemá smysl polemizovat o tom, jestli jde o alkoholismus nebo ne. Rozhodně má Vaše maminka velké problémy s alkoholem a vzhledem k zátěži, kterou má v rodině, bych to rozhodně nepodceňovala. Určitě jí neprospěje, když budete dělat jako že nic, bát se o problému mluvit a chodit kolem jejích dveří. Vaše sestra udělala důležitý krok a je teď důležité, aby nebyl jediný. Rozhodně byste se za ni měla, i když zpětně, postavit. Dát mamince jasně najevo, že Vám není její situace lhostejná, a že se o ni bojíte. Nabídnout jí pomoc, pokud bude chtít situaci řešit. V případě že ne, neměla byste nad problémem mávnout rukou, ale soustavně jí připomínat, že to není v pořádku. Pravděpodobně bude muset zažít, že jí alkohol také něco bere, jako například Vás, její bližní, aby se něco změnilo. Zkuste se na to domluvit celá rodina a být jednotní. Jen tak ji můžete postupně přesvědčit, že by se neměla alkoholu úplně podat.