Zrušení trvalého bydliště
Hekate
Dobrý den, mám takový problém: Kvůli drogám jsem měl v minulosti trochu problém s placením pojistného atd., k rodičům mi chodily obsílky. Všechno jsem poplatil, drogy už neberu, jsem na substituci a normálně pracuju, nicméně naši už jsou z toho vynervovaní. Vzal jsem si úvěr u banky a oni mi řekli, že je tím ohrožuju, protože když nebudu platit včas splátky, přijde k nim exekutor a zabaví jejich majetek. U rodičů už nebydlím několik let, mám tam jen trvalé bydliště, žádné svoje věci. Žiju s přítelkyní v podnájmu, kde ale není možné si trvalé bydliště zřídit. Naši mi teď vyhrožují, že mi trvalé bydliště u nich zruší. Co z toho pro mě vyplývá?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud Vám rodiče budou chtít zrušit trvalé bydliště, musí se obrátit na místní úřad, na oddělení evidence obyvatel. Musí prokázat, že v bytě nebydlíte. Dle informací kolegyně právničky, se kterou jsem Váš dotaz konzultovala, je to následovně: "Řízení o zrušení trvalého pobytu se zahájí návrhem na příslušném obecním úřadě nebo úřadě městské části, odboru správních agend (event. dále oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel). Je třeba prokázat, že dotyčný doma nebydlí, tj. že zaniklo jeho užívací právo k bytu (dle § 12 odst. 1 písm. c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech) a to, že rodiče užívají byt po právu (např. tzv. „dokladem o přidělení bytu do osobního užívání“ z dřívějška, nájemní smlouvou, listem vlastnictví apod.). Řízení samo (probíhá podle správního řádu, účastníkem je tedy i dotyčný) je pak poměrně jednoduché. Zrušením trvalého pobytu získá dotyčný automaticky trvalý pobyt na adrese tohoto obecního úřadu, kde si může přebírat poštu atd." Pro Vás z toho tedy vyplývá to, že budete mít formálně trvalé bydliště na místním úřadě. To, že máte někde trvalé bydliště nezakládá nárok na příslušný byt nebo jinou nemovitost, ale mohlo by to dělat potíže, pokud byste měl zájem bydlet v budoucnu v bytě rodičů (stát se nájemcem bytu např. v případě, že by rodiče zemřeli - pokud byste tam reálně bydlel, měl tam trvalé bydliště a byt měl smlouvu na dobu neurčitou od majitele domu, tak byste měl možnost nadále v bytě bydlet)... ale to by bylo na vysvětlování po internetu příliš složité. Jinak ohledně té exekuce - exekutor by nemohl zabavit věci rodičů, pouze Vaše. V reálu to ovšem bývá složitější - zejména prokazování, že příslušné věci patří rodičům a nikoli Vám a může dojít až k tomu, že je exkutor zabaví a rodiče by pak museli podat tzv. vylučovací žalobu, která slouží k tomu, aby jejich majetek byl "vyloučen" z exekučního řízení. Napdá mě, zda by nebylo od věci se s rodiči ohledně toho ještě zkusit domluvit - udělat třeba nějakou písemnou dohodu ohledně toho, že když budete řádně platit úvěr a nebude zahájeno exekuční řízení, takže Vám trvalé bydliště v bytě ponechají... Pokud byste se chtěl o tom poradit, tak by bylo možná vhodnější obrátit se přímo na Právní poradnu A. N. O., kde se zabýváme bezplatnou právní pomocí pro lidi, kteří se dostali do právních potíží (včetně takovýchto potíží, které řešíte Vy) a situaci zkonzultovat osobně. Kontakt najdete v pravém sloupci na těchto stránkách pod kolonkou "právní poradna". Pokud nejste z Prahy, mohli bychom problém zkonzultovat alespoň telefonicky. Zatím přeji hodně štěstí.