vystěhování syna z rodinného domku
Věra
27 letý syn již 8 let holduje alkoholu. Opakovaná protialkoholní léčba nepomohla. Syn je neustále bez práce, parazituje na rodině, chodí domů totálně opilý, ničí zařízení bytu a v opilosti napadá rodinné příslušníky. Prosíme o radu, jak přimět syna, aby opustil rodinný dům, ve kterém s námi žije. Sám od sebe tento krok neudělá. Dům je v našem vlastnictví, syn v něm pouze bydlí. Děkujeme za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Konzultovala jsem Váš dotaz s kolegyní právničkou. Pokud má syn v domě trvalé bydliště, je možnost požádat na místním úřadě o zrušení trvalého bydliště. Případně požádat o soudní vystěhování syna z Vašeho domu. Vím, že je to velmi razantní varianta, ale obávám se, že v takové situaci, v jaké jste, je v tuto chvíli především potřeba, abyste ochránila sebe a ostatní členy rodiny před chováním syna. Navíc pro něj by to byla známka toho, že se hodláte bránit a že není možné, aby si ve Vašem domě dělal, co chce - a také by mu to možná pomohlo si uvědomit, že v případě vystěhování už to pro něj není žádná legrace a začal by uvažovat o opětovné léčbě ze závislosti. Přikládám informace od kolegyně právničky ke zrušení trvalého bydliště: "Bydlení a trvalý pobyt klienta u rodičů Vyživovací povinnost ke synovi již netrvá, pakliže dovršil 18 rok věku, nestuduje a měl by být schopen se sám živit. Rodiče nemají tedy žádnou právní povinnost nechat jej bydlet ve svém bytě, zvlášť pokud do společné domácnosti nepřispívá, ale naopak zatěžuje rodinu dalšími dluhy nebo ohrožuje členy rodiny. Rozhodnutí je samozřejmě na posouzení členů společné domácnosti, ale z právního hlediska – zejména vzhledem k riziku sporů v exekuci - je vhodnější jej z bytu trvale a úplně vykázat. Tím je pak splněna podmínka pro zahájení řízení o zrušení trvalého pobytu na příslušné adrese. Řízení o zrušení trvalého pobytu se zahájí návrhem na příslušném obecním úřadě nebo úřadě městské části, odboru správních agend (event. dále oddělení osobních dokladů a evidence obyvatel). Je třeba prokázat, že klient doma nebydlí, tj. že zaniklo jeho užívací právo k bytu (dle § 12 odst. 1 písm. c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech) a to, že rodiče užívají byt po právu (např. tzv. „dokladem o přidělení bytu do osobního užívání“ z dřívějška, nájemní smlouvou, listem vlastnictví apod.). Řízení samo (probíhá podle správního řádu, účastníkem je tedy i klient, což by mělo mít jen spíše formální význam) je pak poměrně jednoduché a víceméně jde o automatický proces. Zrušením trvalého pobytu získá syn automaticky trvalý pobyt na adrese tohoto obecního úřadu, kde si může přebírat poštu atd. Doporučujeme předem zkonzultovat zrušení trvalého pobytu s příslušným odborem, který může mít i formulář a jinak podání usnadnit." Pokud byste uvažovala o soudním vystěhování, mohu Vám doporučit kontaktovat občanskou poradnu (kontakty na poradny v jednotlivých krajích najdete na www.obcanske-poradny.cz), tam by Vám mohli s tímto problémem pomoci. Zatím přeji hodně štěstí a doufám, že se situace zlepší.