Jak dál
filip
Dobrý den.Můj syn se léčí ze závislosti na pervitinu.Abstinuje pět měsíců,ale dnes podepsal propuštění z komunity.V komunitě vydržel pouze 15 dní.Předtím byl v Holčovicích. Terapeut mi řekl,že mu chybí motivace k léčení.Syn volal,jestli může přijít domů,že se bude léčit ambulantně,ale my mu nevěříme,protože tohle jsme s ním už jednou absolvovali.Bez úspěchu.Než se šel znovu léčit tak jsme uzavřeli dohodu,že jestli nedokončí léčbu,domů ho nechceme, ale dnes volal jestli může domů.Tvrdil,že se snažil komunitu zvládnout,ale nezvládá to psychicky, že má stihy a sebevražedné úmysly.Třeba dodat,že je psychicky labilní a už se jednou o sebevraždu pokusil. Možná že je to jeho výmluva, aby se mohl vrátit domů. Už nevím co si mám myslet a jak to řešit.Poraďte prosím,jaký mám zaujmout postoj.Sami už jsme s mužem z celé synovy drogové minulosti před nervovým zhroucením. Bojíme se.že když ho vezmeme zase domů,začne ten kolotoč znovu.Tvrdí,že drogy brát nechce,ale léčení v komunitě taky nezvládá.Vím,že ještě není zdaleka zchopen dlouhodobě abstinovat v běžném životě.Vyhodit ho na ulici hned po příjezdu z komunity se mi zdá taky nelidské. Dejte nám prosím Vás nějakou radu jak se zachovat, jestli ho nekompromisně vykázat na ulici(tak zněla naše dohoda),nebo s ním uzavřít novou dohodu do doby po kterou vydrží abstinovat. Budu Vám vděčná za každou radu.Né všichni odborníci zabývající se drogovou problematikou jsou vždy ochotni poradit rodičům jak komunikovat a jednat s drogově závislými dětmi,což se mi jeví jako velký deficit v této drogami zamořené době.Proto bych Vám chtěla zároveň vzdát holt za Vaši úžasně záslužnou práci a pomoc na těchto stránkách. Děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, situace, ve které jste se teď ocitli, je jedna z nejtěžších při léčbě dítěte a často ji rodiče řeší. Je to samozřejmě hodně individuální, ale obecně lze říci, že by měl člověk dodržet podmínky, které dal, i sankce, které určil, i když je to určitě neskutečně těžké. Bohužel, pokud není dohoda dodržena, většinou se to obrátí spíš proti Vám. Jedna věc je psychické problémy a myšlenky na sebevraždu a druhá je, že terapeut je přesvědčený, že Váš syn nemá motivaci k léčbě. Tím, že ho vezmete zpět, i přes to, jak zněla Vaše vzájemná dohoda (na kterou on přistoupil!), jeho motivaci rozhodně nepodpoříte, protože uvidí, že má u Vás pořád zadní vrátka. Myslím, že velká většina terapeutických komunit dnes už počítá s vážnějšími psychickými problémy svých klientů a je schopna např. zprostředkovat konzultaci psychiatra, případně i medikaci. Pokud by to tedy opravdu byl ten důvod. Jestli ale Váš syn nezvládá spíš dodržovat režim a pravidla komunity, měl by poznat, že je to ještě to nejlepší, co ho v současné době může potkat. Pokud ho vezmete zpět domů, bude mít zase všechnu péči a pohodu a jediný, kdo bude ve stresu budete Vy.