bara
Dobry den,,chtela jsme se zeptat,co jsou tzv. nizko a vysokoprahove zarizeni pro drogove zavisle,na netu jsem o tom blizsi info nikde nenasla a rozdil mezi sekundarni a terciální prevenci dekuji bara

Odpověděl: Bára Orlíková
Nízkoprahová zařízení jsou taková, kde jsou velmi "nízké" podmínky pro vstup do zařízení. V drogové problematice jsou to zejména kontaktní centra pro uživatele drog, terénní programy a některá další zařízení... Například terénní program může využít jakýkoli uživatel drog (zpravidla kvůli výměně injekčního náčiní nebo kvůli ošetření), v jakémkoli stavu (klienti terénních programů jsou zpravidla pod vlivem drog), anonymně, bez objednání nebo předchozí domluvy - stačí aby věděl, kde může terénní pracovníky najít. Pro to, aby mohl využít služby, v zásadě nic nepotřebuje a nikdo po něm nic nechce - ani nevyžaduje jeho abstinenci, ani nechce jeho osobní údaje nebo další informace, je jen na něm, zda službu využije nebo ne... Nemusí "překračovat žádný vysoký práh", aby se k službě dostal. Oproti tomu vysokoprahové programy mají dle svého zaměření podmínky pro vstup, zpravidla takové, že klient musí vyvinout jisté úsilí, aby je splnil. Například pro vstup do léčby v terapeutické komunitě se dostane člověk, který a) je motivovaný k abstinenci a ví, že v léčbě bude muset abstinovat a dodržovat řadu dalších pravidel b) nastoupil před nástupem do léčby v TK na detox a léčbu v komunitě si vyřizuje - pošle tam žádost o přijetí se životopisem a podobně c) má platné doklady, podstoupil vyšetření na infekční choroby.... atd. To by klient, který si jde pouze do terénu vyměnit stříkačky, asi jen tak z fleku nemohl. Klient, který chce do komunity, tak musí překročit "vyšší práh" podmínek pro vstup. Ohledně sekundární a terciární prevence - tam nepanuje úplná shoda. Někteří odborníci považují za sekundární prevenci jakýkoli typ péče od nízkoprahových služeb až léčbu a za terciární prevenci doléčování a resocializaci - návrat do života po léčbě a předcházení relapsu. Někteří považují za sekundární prevenci léčbu vedoucí k abstinenci a doléčování, a za terciární tzv. harm reduction - snižování rizik v případě, že klient nemá zájem abstinovat. Pokud budete chtít něco vědět o drogové problemtice z odborného hlediska, doporučuji web www.drogy-info.cz (Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti) a knihu Kalina, K. a kol. (2003): Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Rada vlády pro protidrogovou politiku. Praha.