MUDr. Pavel Kubů
jana x
Tak zase zdravím! Od té příhody s p jsem na vyšetření srdce nebyla. Má obvodní lékařka mi říká, že problém se srdcem nemám. Vychází zřejmě z poslechu. A krevní tlak mám nízký. Kolem 100 na 75, jak kdy. Říká se, že na nízký tlak je dobré dát si paňáčka kořalky. Takže teoreticky by mi mělo být hned lépe. Ale opak je pravdou. A kdyby v tom bylo srdce, jak bych na sobě jen tak laicky poznala příznaky? Vím, že to je jen samé polemizování a lepší je odborné vyšetření. Co na sobě pozoruji je, že špatně snáším vedro. Tak zatím a dík.

Odpověděl: Pavel Kubů
Váš tlak je sice nižší než fyziologické optimum 120 na 90 mmHg, přesto stále v mezích normální variability. Nízký tlak krve se diagnostikuje až od poklesu systolického (vyšší hodnota) tlaku pod 90 mmHg. Jistě recept našich babiček o požití destilátu jako vhodné léčbě nízkého tlaku je sice velmi rozšířen, je však diskutabilí nakolik je účinný. Vzhledem k trvale nižší hodnotě Vašeho tlaku krve je také možné, že Vaše tělo prostě reaguje negativně na jeho zvýšení, protože je adaptováno na nižší hodnoty než je fyziologický průměr. Proto při zvýšení tlaku vlivem požitých drog, které lidé okolo Vás snášejí bez problémů, Vy se cítíte špatně. ALe jak píšete ve svém posledním dotazu je to jen samé polemizování a chcete-li si být jista příčinou je lepší odborné vyšetření. Mějte však na paměti, že ani po něm Vám ošetřující lékař nemusí dát 100% závěr a možná Vám nezbude než se naučit žít s tím, že Vaše tělo reaguje na drogy jinak než je obvyklé, bez toho, že budete znát přesnou příčinu této skutečnosti. Vlastně můžete být ráda, že Vám drogy "nechutnají", protože se jen těžko na nich můžete stát závislá a zřejmě ani do budoucna si jejich konzumací nebude ničit zdraví.