uz je to rok
Kristýna
Dobry den, vecer! Uz je to rok, co jsem se z TOHO dostala. A jak to zacalo? Zacala jsem se zajimat o drogy, jednoduse me zajimalo vsechno, co s nimi bylo spojeno. Zkusila jsem "hulení", LSD, extázi i pervitin. Po požití první extáze se mi změnil můj teenagerovský pohled na svět, začala jsem jezdit na parties, polykala jednu za druhou -někdy i dvě až tři za noc a později jsem extáze začala drtit a "dávat si je do nosu" (jednou jsem si dala i 5 ks za jeden večer). Rychlost se mi líbila a tak se mi ke konci mé feťácké kariéry, která trvala asi 2 roky, dostával do nosu i pervitin, ale v poměru s ostatními "kamarády" to bylo opravdu minimum. Nikdy jsem neužívala drogy nitrožilně. Přestala jsem na Nový rok 2003, motivována rodinnými důvody (smrt v rodině). Přestala - úplně se vším najednou. V hlavě se mi všechno motalo. Postupně jsem přestávala komunikovat s okolím. Snažila jsem se ve škole, ale nějak to nešlo. Nevím, jestli rodiče něco pozorovali, ale nebylo mi prostě psychicky vůbec dobře. Skoro jsem se rozešla se svým přítelem a probrečela své 18. narozeniny. Mj. před rokem, kdy mi bylo 17, jsem "absolvovala" UPT:( Většinu času jsem trávila doma. Totální kolabs jsem proděla asi 2 - 3 měsíce po Novém roce. Utekla jsem ze školy a zavolala našim, aby pro mě přijeli. Někdy jsem vůbec do školy nešla a chodila po městě, hlavou se mi honily zvláštní věci - jako že bych si měla pomoct a tak jsem volala na různé linky bezpečí a nejspíš hodiny zahřívala linky. Neměla jsem vůbec ponětí o čase, nic jsem nestíhala. Když si na to dnes vzpomínám, byla mi po celém těle vždycky hrozná zima a vůbec jsem neměla chuť k jídlu (také jsem si myslela, že mám mentální anorexii, jelikož jsem byla hrozně hubená). Též jsem nemohla spát a vždycky jsem se hrozně klepala a potila. Naši byli teda úplně perfektní. Všechno jsem jim vyklopila, ale pořád mi asi nějak nemohli uvěřit. Když si na to dnes vzpomínám, museli být hrozně vystrašení. Jeli jsme k výchovné poradkyni, kterou mi doporučil můj tehdejší přítel. No ta ze mě samozřejmě vůbec nechápala a poslala mě k nějakému psychoterapeutovi, který mě chtěl hned hospitalizovat v "blázinci" alespoň na měsíc. (Když jsem za ní byla později, vysvětlil mi, že jsem vůbec nekomunikovala a že nevěděl co se mnou.) Navštívili jsme známého psychologa a ten mi doporučil asi týdenní pobyt v nedaleké psychiatrické léčebně. Stalo se to tam, u něj v ordinaci, tenkrát jsem poprvé viděla svého otce plakat, zahlídla jsem v jeho očích slzy.. Jeli jsem tam hned druhý den. V předvečer odjezdu: chtěla jsem si oholit nohy, umýt hlavu a sbalit se, když někam vyrážím na delší dobu, tak to obvykle dělám:), ale nedokázala jsem nic. Maminka nade mnou musela stát a pomáhat mi. Nevěděla jsem "jak na to všechno"! Bylo toho na mě moc! Skoro jsem si neuvědomovala kam jedu. Po rozhovoru v nemocnici - jak dlouho trval?nevím(Mamka říkala, že prý dost dlouho.) -jsem dostala nějakou injekci na ukliknění a hned se mi udělalo lépe. Nezůstala jsem tam, odjeli jsme domů. Mladá doktorka, která tam se mnou mluvila, byla MOJE ZÁCHRANA a dodnes na ní vzpomínám. Dostala jsem prášky na spaní, takže jsem od té doby každý den pěkně chrupkala. Brala jsem OXAZEPAM a ještě mi doktorka předepsala, abych případně uživala jednu půlku denně z nějakých ?? (celkem jich mělo být asi pět), ale po něm se mi hodně motala hlava, tak už jsem je nikdy nevzala. Potom jsem dlouhodobě měla užívat SEROPRAM, to už mi ale bylo dobře a pomalu jsem se dostávala do normálního světa. Užívala jsem ho asi 2 měsíce. Všechno jsem viděla tak krásně nově, jako bych se znovu narodila! Po mém zotavení jsem měla asi pětkrát po 1/2 extáze, nyní 3 měsíce nic. Piju alkohol a když to přeženu s vodkou, tak mívám "okno", tak 1x - 2 x za měsíc si zakouřím jointa, jako většina mých vrstevníků. Za 2 měsíce mě čeká maturita a přijímací zkoušky na VŠ. Napsala jsem toho hodně, viďte? Taková malá zpověď:) U některých věcí jsem se chtěla rozepsat, ale nebudu Vás více trápit:) Můj dotaz je celkem skromný: Mohly za moje nejhorší stavy, které trvaly asi měsíc, drogy??? Nebo to byla nějaká duševní porucha? Např. zhroucení z toho, že jsem si prostě už nedokázala sama pomoci? Někdy mám strach, že se to znovu vrátí! Byl to opravdu můj nejhorší zážitek v životě a mám z toho strach. Předem Vám moc děkuji za odpověď! Oceňuji Vaši práci a jsem s pozdravem

Odpověděl: Jakub Minařík
Rozhodl jsem se vám to krapet strukturovat. Takže: 1. To co píšete doopravdy vypadá jako obraz toxické psychozy. To, že někteří vaši přátelé užívali mnohem více a to že jste neužívala injekčně a stejně jste si opatřila stav kvůli kterému jste málem skončila s hospitalizací na psychiatrii je jen potvrzení toho, že reakce na drogy je hodně individuelní. Jen na okraj - neužívala jste toho tak málo. a) Třeba LSD je velmi silný halucinogen a umí u zdravého člověka vyvolat šílenství i po jednorázovém užití. b) Tráva má celkem nevinnou pocěst a komplikace po ní jsou méně časté, ale na druhé straně - viděl jsem pát toxických psychóz po trávě ze kterých se postižení fakt těžce lízali. c) Pervitin a EXT taky umí ve vyšších dávkách, nebo při pravidelném užívání vyvolat psychozu. 2. Možná se na celé situaci spolupodílela situace kolem vás (smrt v rodině, ...). Ono když se toho sejde víc najednou, tak se z toho může zbláznit i člověk, který drogy nebere a je duševně zcela zdráv. 1+2=3.: Sečteno a podtrženo: Za ten váš stav mohli téměř na jisto drogy v kombinaci s tím ostatním. Je dost pravděpodobné, že kdybyste ve stejné době byla čistá a celkově +- "v pohodě", tak byste situaci zvládla. Možná by vám bylo smutno, možná byste se cítila pár dní zmatená, ztracená, unavená a ... - ale po celou dobu byste věděla kdo jste, kde jste, co se s vámi děje a proč. 4. Pokud mohu mít doporučení: Dejte si na drogy pozor. a) Asi bych byl hodně opatrný s látkama jako ext, pervitin, další amfetaminy. Jsou hodně zrádné a přece jenom by vám mohli způsobit podobné obtíže. Takže - nejlépe od takových látek abstinovat. b) Drogy jako LSD, lysohlávky, mezkalin, ... - mohou být nebezpečné velmi. Na vašem místě bych na ně ani nepomyslel. c) Co se týče hulení - tráva patří mezi halucinogeny. I zde by byla abstinence na místě. Pokud to nedokážete - doporučuju myslet na to, že je velmi důležitý set a setting. d) Alkohol je také celkem svinstvo, hlavně je to látka která je celkem neurotoxická, celkově co se týče nebezpečnosti srovnatelná třeba s heroinem. e) Nejrizikovější sjou ale kombinace, pro vznik psychozy hlavně takové jako EXT, nebo piko + THC, ale i kombinace tlumivé látky (alkoholu) a thc. A třeba LSD s pikem je ve vašem stavu vražedná kombinace 5. Nenechte se ode mě vystíhovat, přece jen drogy patří k lidskému životu od nepaměti a jejich užívání je, když pozoruju společnost kolem sebe, mnohem normálnější než abstinence. Všichni pijou, polovina lidí hulí, ... Je něco na tom, že droga představuje jakýsi ventil, kterým člověk může "upustit páru", která se v něm nahromadila. To ale neznamená, že by člověk měl ventilovat futr a preventivně. 6. Ta odpověď na obavu zda se to vrátí - tahle možnost tady samozřejmě je, ale je i u lidí, kteří žádnou takovouhle obtíž nikdy neměli. Co je asi důležité a měla byste to vědět - toxická psychoza je onemocnění způsobené drogama. Obyčejně bez následků odezní. Pokud začnete drogy znova užívat, pravděpodobně se vrátí a to mnohem rychleji, než tomu bylo poprvé. Proto je důležité s drogama nakládat opatrně. P.s. Jen tak mimochodem - podařilo se vám napsat docela hezkou kazuistiku. Vaše líčení bylo fakt hodně plastické. I když mám raději kratší dotazy, tak ten váš byla radost číst. Tak dík. :-)