Zápach z Marihuany
RanMori
Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem z "druhého konce tábora." Žiji s manželem v paneláku (nic nekouříme, žádné drogy nebereme) a pod námi bydlí sousedé, kteří hulí trávu v jednom kuse a nám ten příšerný smrad jde do bytu. S nimi se pochopitelně nedá kloudně bavit. Můj dotaz se týká škodlivosti toho, co jsme nuceni dýchat - např. u pasivního kouření z klasických cigaret je prokázáno, že je to vdechování kouře horší než aktivní kouření. Jsou nějaké takové účinky známé i u kouře z trávy nebo to prostě "jen" smrdí?
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, RanMori,
většina pokusů a studií zaměřených na pasivní inhalaci/kouření se provádí v uzavřených prostorách, kde je možné poměrně spolehlivě sledovat hladiny látek v ovzduší. Venku, resp. v situaci, jakou popisujete - tedy kouř jde z jednoho bytu nebo balkonu, tedy vějšími prostory, kde se "ředí", skrz okno do druhého bytu, kde větráte - lze jen velmi těžko odhadovat, jakým hladinám látek jste vystaveni.
Osobně by mne však podobné chování sousedů v domě velmi vadilo. Předpokládám, že pokud je to tak, nebudete zdaleka jediní, kterým takové chování vadí. Nestálo by přeci jenom za úvahu řešit situaci domluvou - osobní nebo přes společné vývěsky, případně společenství vlastníků, družstvo či majitele domu/bytu? Jednorázová záležitost se dá jistě tolerovat, ale pokud jde o pravidelné užívání, které vám znemožňuje mít téměř denně otevřená okna, pak bych doporučila situaci řešit.
Pro radu se můžete obrátit na naši Právní poradnu A.N.O., kontakty zde.
S přáním pěkného dne,
Gabriela Minařík.