Těhotná, ale...
Alice
Dobrý den, prosím o radu! Měla jsem měla pozitivní test na těhotenství, jenže jsem minulý měsíc požila alkohol i pervitin. Pokud správně počítám, dnes bylo by to 20-30 dní od početí. Mám strach, zda nebude dítě mít nějaké postižení? Nikde jsem nedohledala, jaká je pravděpodobnost nějakých vad. Samozřejmě se již alkoholu ani drog nedotknu, ale mám strach o dítě. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Alice,
chápu, že máte strach. S jistotou vám nedokáži na vaši otázku takhle na dálku odpovědět. Pravdu máte, že největší riziko je pití právě v prvním trimestru. Ale jak velké je konkrétně u vás si nedovedu představit. Byla jste již na gynekologii a máte těhotenství potvrzené?
Pokud jde o pití alkoholu a užívání drog - většinou to bývá tak, že případné poškození v takto rané fázi těhotenství jsou natolik fatální, že dojde k potratu. K poškození může dojít i kvůli užívání drog, ale i bez nich. Spousta těhotenství v takto raných stádiích je ukončena samovolným potratem, aniž by si něčeho výrazného žena všimla - často se pak potrat projeví pouze opožděním menstruace a jiným zabarvením krvácení. Takže nezbývá než doufat, že k poškození nedošlo, a hlavně začít docházet na gynekologii, zmínit se o pití alkoholu v prvních týdnech, a o svých obavách, a podstoupit potřebná vyšeření, která situaci objasní. Být ve stresu a nevědět, jak jste na tom, ničemu nepomůže, tak to zbytečně neodkládat. Souhlasíte?
Rozhodnutí nepít a vyhýbat se drogám je naprosto na místě. Jak to zvládáte?
Budu moc ráda, když se ozvete, jak vyšetření dopadlo, jak jste na tom ... ať už to bude jakkoli. Přeci jenom by jistě bylo lepší, kdyby těhotenství nevyšlo, se do budoucna podobným obavám vyhnout. Co říkáte?
Držím palce, neztrácejte naději!
S pozdravem a přáním, abyste byla v pořádku,
Gabriela Minařík.