DHN
anonymka
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat:
1. Pokud je někdo registrovaný na ÚP a pobírá životní minimum + doplatek na bydlení a o tento doplatek přijde, má stále nárok na pobírání životního minima?
2. Pokud někdo z doplatku na bydlení nezaplatil nájem na ubytovně, protože mu přišlo méně peněz a on musel ubytovnu opustit, musí se to nahlásit na ÚP-DHN a musí se tyto peníze úřadu vrátit? A pokud ne, jaké jsou sankce?
3. Může říct klientovi sociální pracovnice, že mu odečte peníze z životního minima za "výrobky", které si najde v popelnici?

Odpověděl: Petr Přibyl
Dobrý den,
pokud pod pojmem "životní minimum" myslíte dávku "hmotné nouze" (částka cca 3410 Kč), pak ano - máte na ni stále nárok i potom, co přijdete o dávku "doplatek na bydlení".
To, na co se ptáte pod bodem 2, je trochu ošemetné. Stává se to někdy i u našich klientů, ale většinou se to řeší tak, že se z peněz, co přišly, zaplatí to, co jde, a zbytek peněz ÚP pošle později. Chce to ale mít potvrzení od majitele ubytovny, že peníze z doplatku na bydlení nemohly na zaplacení ubytovny stačit. Taky to je dost o domluvě s majitelem ubytovny, zda Vás tam je ochoten nechat krátce bez zaplacení, než dorazí zbytek peněz (ÚP může vystavit potvrzení o tom, že peníze pošle později, a zaručit se tak za Vás).Nárok na dávku doplatek na bydlení máte až po doložení ubytovací smlouvy, kterou musíte dokládat opakovaně, pokud byla vystavena na dobu určitou. V případě, že se ÚP nedozví, že tam již nebydlíte, nemusíte pravděpodobně peníze vracet. Ale obávám se toho, že by po Vás mohli peníze vymáhat zpátky v případě, pokud by se prokázalo, že jste dávky zneužila (t.j. použila ji na jinou věc nez na bydlení). Proto doporučuji nechávat si účtenky o zaplacení ubytování, abyste měla čím argumentovat, kdyby po Vás chtěli peníze zpět. Takže možné sankce jsou vrácení dávky doplatek na bydlení a případně i odebrání dávky hmotné nouze.
3. Bohužel, je to tak, že soc. pracovnice MŮŽE odečíst peníze žadateli o zaměstnání/nezaměstnanému z důvodu toho, že se obohacuje drobným přivýdelkem. V praxi jsem např. viděl, že soc. pracovnice odečetla klientovi 40 Kč za to, že chodil se sběrem papíru. Je to sice úsměvné, ale je to tak. Záleží, jak přísná či důsledná soc. pracovnice je. Není proto nevídané, že se klienti přehlašují na jinou městskou část Prahy, aby se tak vyhli důsledné soc. pracovnici.