marihuana a nmda receptory
X
Dobrý den, můj dotaz je velmi specifický a doufám, že mi někdo poradí. Potřeboval bych vědět, za kým se s mým problémem obrátit. Příběh - x let zpět jsem párkrát kouřil marihuanu (ano jen párkrát), cca při 5. uzivani se mi dostavily neprijemne stavy plne strachu. Ten den se neco v moji hlave stalo. Dlouhou dobu jsem nevěděl co, ale nedávno jsem natrefil na článek, který možná objasnil můj dlouholetý problém. Dle článku se stalo něco s mými NMDA receptory, které látky z kanabisu blokují. Tento problém je dost delikátní, protože trval cca 2 roky. 2 roky plné strachu, psychických problému a postupných malých krůčků zpět k normálnímu životu. Kdybych měl stavy popsat, cítím, jako by moje hlava "spala", či nebyla správně prokrvená. Problém spočívá i v ovlivnění mé krátkodobé paměti, která je při těchto problémech skoro nulová (opravdu). Po cca 2 letech se moje hlava vrátila do normálu. Rok na to se mi tento stav vrátil a to jen proto, že jsem seděl vedle někoho, kdo marihuanu užíval, její kouř mi šel do obličeje, začal jsem být "high" a druhý den to začlo znova. To trvalo cca další rok. Občas tento stav přijde bez nějakého prvotního důvodu, prostě se vzbudím a je to zde znova. V posledních měsících se mi to stávalo, stavy ale byly slabší a po pár týdnech už se daly zvládat. Před cca 2 týdny se stav vrátil v síle, která se dá přirovnat k té prvotní. Jak říkám, nejhorší je to, že se tyto stavy spouští samovolně, žádné psychotropní látky neberu, marihuaně se zcela vyhýbám. Jak jsem již zmínil víš, nedávno jsem natrefil na článek, který tento důvod připisuje špatně fungujícím nmda receptorům. Při schizofrenii Nmda receptory též nefungují správně, takže si myslím, že bych můj problém mohl k této nemoci přirovnat. Nejsem typ člověka, který nedá na doktory a hledá si vlastní diagnozy na internetu, to vůbec, ale můj problém je dle mého názoru tak ojedinělý, že ani nevím, na koho bych se s tímto problémem obrátil. A tak i zní můj dotaz, na koho se s mým problémem obrátit? Nemyslím si, že psychiatri by mi s mým problémem pomohli, protoze si myslím, že problém je v mém mozku a od toho se teprve odvíjí můj psychický stav.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a díky za důvěru i za dotaz.
Píšete, že potíže, která máte, trvají již několik let. Netuším, jestli jste za tu dobu byl u nějakého odborníka. Předpokládám, že nikoli, nebo se pletu?
Sám jste odhalil možnou příčinu, a to v podobě špatného fungování NMDA receptorů v mozku.
Psychiatrie vychází z předpokladu, že psychický stav je výsledek chemických procesů v mozku, stejně jako vy. Pokud jsou tyto procesy někde narušené, nebo nefungují, jak mají, projeví se to na psychice. Psychiatr je tedy nejlepším lékařem, který se pokusí odhalit, kde dochází k narušení fungování. Vzniklou nerovnováhu se pak snaží nejčastěji za pomoci vhodné medikace obnovit.
Pokud tedy jde o vaše potíže, doporučila bych v první fázi kontaktovat právě psychiatra, s jehož pomocí ověříte svou teorii. Pak můžete společně hledat vhodné řešení. Pokud by se ukázalo, že je mimo rámec psychiatrie, dostanete doporučení, kam se obrátit. Vzhledem k tomu, jak dlouho potíže trvají, zkuste s objednáním neotálet. I tak už jde z lékařského hlediska o chronický problém, jehož řešení nejspíš nebude rychlé ani jednoduché.
Přeji proto odvahu, trpělivost a štěstí při hledání řešení.
Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem a přáním, aby bylo lépe,
Gabriela Minařík.