Marihuana
Papulcak
Dobrý den, chtěla bych nějaké rady a tipy jak nejlépe přestat kouřit marihuanu. Je mi 25 let, kouřím ji od 16ti let. V té době jsem to prostě chtěla zkusit, co to dělá a tak, ale nechtěla jsem kouřit pravidelně. V té době zhruba do nějakých 22 let jsem měla vlnové období. Abych vysvětlila, například jeden měsíc jsem si zakouřila třeba dvakrát až čtyřikrát do měsíce. Další měsíc jsem třeba kouřila i dvakrát až čtyřikrát týdně. Takto se to střídalo nepravidelně do mých cca 22 let. Pak jsem se poznala se současným přítelem, který kouřil marihuanu denně formou bongu (tzv. vodní dýmka) a tím pádem jsem najednou měla k marihuaně přístup denně a tím se bohužel rozjela závislost. Nyní tedy kouřím marihuanu denně, většinou dva jointy v rozmezí cca dvou hodin. Marihuana postupně začala ovlivňovat negativně můj život, začala jsem zanedbávat domácnost, téměř nic mě nebaví, jako kdybych ztratila chuť do života. Vždy jsem byla lehce úzkostlivá, ale marihuana tyto stavy zhoršila. Zkoušela jsem přestat za ty poslední tři roky asi dvakrát, jednou jsem vydržela asi měsíc, podruhé tři týdny. Nyní už cítím, že mi to přerůstá přes hlavu a měla bych to zarazit dokud je ještě čas. Začala jsem zapomínat na banality jako třeba vyndat maso z mrazáku, pověsit prádlo atd. Mě samotnou to štve. Znám spoustu lidí, kteří přestali ze dne na den. Ale co jsem si četla různá doporučení pro každodenní uživatele, tak se to nedoporučuje. Spíš postupně omezovat, ale nevím zda bych to zvládla, nemám zrovna moc silnou vůli a přítel přestat nechce. A to je můj problém, dokud k tomu budu mít přístup tak tomu nedokážu odolat i když vím, že bych měla a že mi už i občas bývá po tom vážně špatně, mám pořád tu potřebu si dát. Přemýšlím, zda by v mém případě nebylo lepší jít někam na léčení. Ráda bych ale nejdřív zkusila přestat sama. Nehledě na to, když vidím kolik peněz měsíčně padne na marihuanu tak jsem nešťastná. Asi potřebuji vážně poradit, protože mě to dost trápí a ráda bych se třeba začala věnovat běhu, ale kvůli marihuaně se mi do toho nikdy nechce. Zkrátka chci nový život bez marihuany. Můj dotaz je celkem vyčerpávající, ale chtěla jsem podat co nejvíce informací. Děkuji za odpověď. Jana

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
vážím si Vaší důvěry, díky za velmi otevřené sdílení. Chápu Vaše důvody pro úmysl s kouřením marihuany skoncovat, jsou na místě, tím spíš, že se tak trápíte. Dobré bude mít plán, v jehož realizaci bych Vás rád podpořil.
Nebude to snadné, je vždy těžké uzdravovat se ze závislosti a žít ve vztahu, nebo sdílet domácnost s člověkem, který drogy užívá. V žádném případě Vás nechci odrazovat, ale v takto nastaveném životě je šance na úspěch a úzdravu významně limitovaná.
Dobře, že píšete, první kroky na cestě k úzdravě, přiznání si problému a sdílení skutečnosti o Vaší závislosti s někým dalším, jste už podnikla. Má li se něco změnit, měly by následovat kroky další.
Doporučuji Vám vyhledat podporu a pomoc, nejlépe telefonicky kontaktovat odborníky, kteří poskytují bezplatné poradenství a terapii závislým na konopných drogách a domluvit si termín scůzky, není nad osobní pohovor.
Při poradenském "sezení", po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak na to, co užitečného pro sebe a uzdravení můžete podniknout a jakých chyb se vyvarovat.
Půjde o naprosto nezávazný pohovor, který může proběhnout i zcela anonymně. Bude na Vás, jestli si si vyjednáte průběžnější schůzky, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, co dělat v situacích, které přinese nejbližší čas, jak pracovat s cravingem - chutěmi a mnoho dalšího, nebo jestli se se získanými informacemi a dalšími kontakty domluvíte na zahájení vhodné formy terapie, nebo se případně obrátíte na někoho vhodnějšího.
V současné "koronavirové" době byly výrazně omezeny individuální služby adiktologických zařízení, naštěstí se však jejich provoz i paleta poskytovaných služeb vrací do možná upravených, ale původních kolejí.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na adiktologické ambulance AT poradny a další ambulantní programy obratem pošleme.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte pracovníky Denního stacionáře (DST) SANANIM, který poskytuje speciální program pro závislé a uživatele konopných drog:
Denní stacionář (DST) SANANIM
Janovského 26
170 00 Praha 7
Telefony: +420 220 803 130, +420 220 800 041
Mobil: +420 605 212 175
E-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/denni-stacionar-dst.html
Provozní doba:
Pondělí 8 - 16  16:30 - 20
Úterý  8 - 16
Středa 8 - 16    18:30 - 20
Čtvrtek 8 - 16   17:30 - 19
Pátek 8 - 15
Nejjednodušší způsob byl přijít na některou z motivačních skupin, která se konaly každé úterý a čtvrtek od 10:30 do 12 hodin, na kterou mohl zájemce přijít bez objednání. Jak tomu je nyní, či v nejbližší době bude, se dozvíte telefonicky.
Další možností je podívat se na specializovaný web Končím s hulením, kde se kromě mnoha dašího, dozvíte i o možnostech online léčby, kterou případně můžete tamtéž zakájit:
Končím s hulením: https://koncimshulenim.cz/
Online léčba: https://koncimshulenim.cz/online-lecba/
Využít můžete i možnosti účasti na Skype online mítincích svépomocného společenství NA - Anonymních Narkomanů, kteří se přechodně v době pandemie konají pouze virtuálně:
NA - Anonymní Narkomani
( Narcotics Anonymous)
Je společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, kterým se díky vzájemné podpoře, sdílení zkušeností, 12 krokovému programu a přátelství daří abstinovat od drog a uzdravovat:
https://anonymni-narkomani-cz9.webnode.cz/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
https://www.na.org/
Nově v době koronaviru probíhají každodenní mítinky NA - Anonymních Narkomanů, pražských skupin Naděje a Druhá šance:
Stačí do Skype vyhledávače zadat: Anonymní Narkomani Praha Naděje,
nebo NA DRUHÁ ŠANCE a požádat o připojení.
Připojit a odpojit se je možné kdykoli v průběhu mítinku.
Kameru mají všichni vypnutou a mikrofon si každý zapíná jen na dobu, kdy chce promluvit, aby případné okolní zvuky mítink nerušily.
Skupina Anonymní Narkomani Praha Naděje:
Středy, pátky a neděle od 20:00 do 21:00 hodin
Skupina NA DRUHÁ ŠANCE:
Neděle až pátky od 18:30 do 20:00 hodin
Soboty od 17:30 do 19:00 hodin
Zapojit se lze i do Česko - Slovenských NA Skype online mítinků,
každý den od 20 hodin:
https://www.anonymninarkomani.sk/stretnutia
Pošlete žádost o přátelství NA Česko - Slovensko
(Skype adresa: naceskoslovensko)
- pokud budete online (tzn. při Vašem jménu bude svítit zelená kulička), "naceskoslovensko" Vás připojí do skupinového telefonátu bez kamer.
Skype setkání jsou anonymní (kamery nejsou povinné), trvají hodinu a můžete se kdykoliv odpojit z rozhovoru.
Pokud nejste technicky zdatný/á a máte problém pracovat se Skypem a chcete se zúčastnit, napište na naslovakia@gmail.com a členové společenství se Vám pokusí pomoci.
Pokud chcete zůstat v kontaktu s Anonymním Narkomany a jinými uzdravujícimi se závislými, přidejte se do online skupiny "NA ČeskoSlovensko". Jednoduše pošlete email na naslovakia@gmail.com s žádostí a členové společenství Vás zapojí. Budou Vám do emailové schránky chodit denní zamyšlení s tématem uzdravování ze závislosti a další užitečné informace. Skupinu můžete kdykoliv opustit.
Podmínkou pro vstup do některých online setkání skupin NA, může být aspoň jedna předchozí osobní účast na některém regulerním mítinku NA kdekoli na světě.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
Držím palce a přeji vše dobré,
kdykoli napište, Amrit Sen.