Stavy
setex
Dobrý den, měl bych dotaz. Již nějakou dobu užívám marihuanu, zhruba 3 roky, behem toho co hulim jsem na sobe nespozoroval zadne problemy. Zkusil jsem i jine drogy u kterych jsem nezustal nikdy dlouho. Bohuzel jsem se dostal i k pervitinu ktery me ovladl. Od prvniho uziti pervitini ubehly asi 2 roky, uzival jsem ho zprvu dost casto, nejcasteji nosne nebo kourenim ve skle, nikdy injekcne. Neuzival jsem ho pravidelne 2 roky, nasli se i nekolikamesicni pauzy ale potom zase prisla chut. Posledni 3 davky jsem mel behem toho co byla vyhlasena karantena. Asi pred 5 dny jsem si sehnal pervitin za par stovek. Uzil jsem jej, nespal jsem celou noc a stav probihal tak jako vzdy. Rano a zbytek dne jsem nejak zvladl, odpocival jsem doplnil jsem ziviny. Den na to mi bylo uz dobre a normalne jsem funfoval, videl jsem se s prately a dokonce jsem i sportoval. Ubehly dalsi dva dny, behem kterych jsem se citil znacne znavene jak fyzicky tak psychicky. Vcera jsem od rana jenom lezel protoze mi nebylo nejlepe. K veceru jsem sel ven a zakouril si marihuanu. Prisel jsem domu, najedl jsem se, koukl se na serial a pak jsem si sel lehnout. V tu chvili to zacalo, zacal jsem se potit, trepat, zvysil se mi tep, srdce busilo jako o zavod a mel jsem pocit ze v tu chvili umru. Pokusil jsem se zklidnit, dal jsem si asi pulku oxazepamu, protoze jsem si myslel ze by to mohla byt uzkost. Nejak jsem usnul, spal jsem celou noc bez problemu. A rano to zase prislo, uz ne v takove mire jako vecer, ale citim tlak na hrudniku, knedlik v krku, citim se slabe, citim i lehky tres. Snazim se nic nedelat a jen odpocivat. Chtel bych se zeptat zda si myslite ze se jedna o problem fyzicky a nebo jak jiz jsem zminil problem psychicky, presneji uzkost. Nikdy jsem nemel problemy se zdravim, je mi 20,cely zivot sportuju, nelecim se s zadnymi nemocemi. Pouze drogy my zamotali hlavu a rad bych zjistil jak na tom jsem, i presto ze vim ze diagnoza pres internet je do jiste miry nemozna. Popripade bych si rad vyslechl nejake typy jak telu i mysli dodat elan do zivota a zacit zit. Dekuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, setexi,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Píšete, že užíváte 3 roky denně marihuanu, k tomu 2 roky né s tak velkou intenzitou pervitin (neupřesňujete, jak často). V posledních dnech se však necítíte dobře. Pocitově se těžko rozlišuje, zda jde o fyzické příznaky a třeba i nějakou virozu v kombinaci s psychickým vyčerpáním,nepohodou, nebo spíše psychický stav, který se projevil i fyzickými příznaky a pocity, které v dotazu zmiňujete. Spíše než úzkost mi připomíná váš popis panickou ataku. Ale jak sám píšete, na dálku se podobné věci diagnostikují velmi obtížně.
Jeden z večerů jste tento nával pocitu, že umřete, utlumil benzodiazepamem (oxazepam). Netuším, jak se stalo, že máte k dispozici tento lék. Předpokládám, že jste se někdy v minulosti potýkal s úzkostmi? Nebo někdo z rodiny? Rozhodně však jde o lék s obrovskými riziky, mimo jiné i rizikem rozvoje závislosti, rozhodně ho proto neužívejte sám, natož opakovaně či déledobě, a už vůbec ne bez konzultace s lékařem. Tomu byste však měl říct o všem, co zmiňujete v dotaze - užívání marihuany, experimenty s pervitinem, nedávné epizody pocitů na umření.
Odpočinek, klid, ale také rozhovor s někým blízkým, kdo vás nesoudí, komu důvěřujete, případně odborníkem, kterému se můžete bez obav svěřit se vším, co zmiňujete v dotazu, by vám mohl od nepohody a úzkostí ulevit. Zároveň je na místě přestat užívat pervitin. U marihuany se může zdát, že primárně stav zklidní, ale u vás vlastně krátce po jejím užití došlo k první "atace" oněch nepříjemných pocitů. Zvažoval jste omezení i užívání marihuany? Ona marihuany může v prvním chvíli zlepšit náladu, zklidnit, ale stejně tak může být tím, co z dlouhodobého hlediska otevře dvířka psychickým problémům - ať už úzkostem, depresím, nebo panickým atakám či jiným potížím. Nechám na vašem zvážení, co v tomto směru dál. Doporučení je ale jasné - omezit, ideálně vysadit. Pokud byste chtěl mít někoho, s kým vše bez soudů a zjednodušujících rad probrat, pak se můžete obrátit například na poradenskou linku
NÁRODNÍ LINKA PRO ODVYKÁNÍ NELEGÁLNÍCH DROG
800 35 00 00 po-pá 10-18 h
nebo nejbližší kontaktní centrum či adiktologickou ambulanci, případně probrat vše se svým lékařem, nejlépe psychiatrem adiktologem, pokud takového máte. Co vy na to? Kdybyste potřeboval kontakty, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
S pozdrave a přáním, aby se vše zklidnilo a bylo lépe,
Gabriela Minařík.