přenos žloutenky typu c a viru hiv
Martan x
Dobrý den chtěl bych se zeptat jaká je pravděpodobnost nákazy virem žloutenky typu c v případě že by někdo vstříkl inejekční stříkačkou do láhve s alkoholem svou infikovanou krev jestli když bych si potom z té láhve dal štamprlu jestli, bych mohl dostat žloutenku c nebo hiv samozřejmě za předpokladu že je ten člověk infekční děkuji za odpověd

Odpověděl: Amrit Sen
Marťane, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Těžko odhadnout, jak velké, ale riziko, že byste se mohl nakazit, tu je. Proto Vám doporučuji, abyste se nechal bezplatně otestovat v nejbližším kontaktním centru, nebo pracovníky spádového terénního programu.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme.
Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Výsledek testu se může odvíjet i od toho, kdy k rizikové skutečnosti došlo, protože všechny nemoci, na které pracovníci zmíněných zařízení běžně testují, nejčastěji na HIV, žloutenky C a B a syfilis, mají obdobnou inkubační dobu cca 2 až 3 měsíce a zjistí jen, jestli jste se nakazil v době od nynějška 3 měsíce zpátky a déle.
Doporučuji Vám se tedy nechat otestovat, testy trvají do výsledku maximálně necelých 30 minut, za 2, lépe 3 měsíce od inkriminované události a do té doby, ale i poté, ať už výsledek dopadne jakkoli, dodržovat všechna nutná HR (snižování, minimalizování rizik) opatření.
Znamená to striktně se vyhnout sdílení injekčního materiálu a dalších parafernálií, vyhnout se všem rizikům, kdy by mohlo dojít ke krevnímu přenosu, dodržovat všechna základní hygienická pravidla a vyhnout se rizikovému sexu a méně tradičním způsobům, zároveň vždy používat kondom.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/syfilis.html
Při pozitivním nálezu, například hepatitidy, žloutenky C, může být během několika málo dní nově nasazena zdarma perorální bezinterferonová léčba účinnými antivirotiky, bez vedlejších účinků, trvá několik týdnů, kdy ho pacient pravidelně užívá ve formě tablet. Léčba je poskytována i akutním uživatelům drog, pokud jsou schopni dodržovat bazální dohody a termíny. Úspěšnost této léčby při dodržení všech podmínek je 99 a více%.
Podrobnější informace se dozvíte od pracovníků kontaktních center, terénních programů a na stránkách zdravotnických zařízení, která léčbu poskytují.
Stačí takto?
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe i ostatní opatrný,
Amrit Sen.