Proč se pořád cítím tak blbě?
babí léto
Dobrý den!
Využila jsem koronakrize a před měsícem skončila s opiaty. Stejně pak dealer zdražil a za čas neměl. Odvykaci stav nebyl tak hrozný. Ale už je to měsíc a pořád se cítím nedobře. Taky mám stále sklon k prujmu, ale to už asi není abstak - před opiaty jsem trpěla na syndrom drazdiveho tracniku, tak se asi vrátil? Psychika mi vadí víc. Kombinace nervozity a apatie. Nic neudělám, celý den jen posedavam. Mám v bytě bordel a nejsem schopna si uklidit. Domluvené zaměstnání - provozní v restauraci - nedopadlo. Jsem sama zavřená v garance a prezivam. Nic me nebaví. Normální kontakty ani partnera nemám, když jsem byla závislá, odstrihla jsem je. Jen občas telefonují s rodiči, nejezdím za nimi, jsou v rizikové skupině.
Nic me nebaví, ani knihy jako dřív. Celý den mám pustenou tv a trávím čas nicnedelanim. Nemám elán k ničemu. To je normální se tak debilne cítit? Ja brala strašně dlouho, tak už si asi nepamatuju ten střízlivý stav, ale mám dojem, ze takhle to nevypadalo?? Zlepší se to?

Odpověděl: Amrit Sen
Babí léto,
zdravím Vás, díky za důvěru. Máte náš obdiv a respekt, že jste se pustila do boje a držíte se, dobře, že píšete.
Nevím, snad Vás to uklidní, ale všechny popsané symptomy jsou při a po vysazení dlouhodobého užívání opiátů typické, včetně přetrvávajícího průjmu. Také to, že někdy dochází k tomu, že se člověku mohou "vracet", nebo objevovat "nové" neduhy, dlouho překrývané intenzivním užíváním. Neznamená to však že je má na svědomí abstinence, naopak. Na většině z nich se zpravidla dlouhodobé užívání drog významně podepsalo a je možné, že by při pokračování užívání byly důvodem až k předčasnému úmrtí.
Dobrá zpráva je, že postupem času by měly popsané symptomy, jejich periody i intenzita samovolně slábnout, o to víc, když úzdravnému procesu pomůžete, kromě jiného i správnou životosprávou, vhodnou tělesnou zátěží, relaxačními technikami, ale i bezpečnou formou zábavy.
Pokud by měly některé ze zdravotních potíží, například průjem, nebo další, přetrvávat, doporučuji Vám zajít k lékaři, nechat se vyšetřit a konzultovat je.
Pocity prázdnoty, nudy, že Vás nic nebaví, zmatků v pocitech a nedostatek elánu patří mezi ty nejklasičtější projevy, které nemusí patřit jen abstinenčnímu syndromu a mohou přetrvávat tak dlouho, dokud na sobě a uzdravení ze závislosti nezačnete vědomě, poctivě intenzivně pracovat, vždy jde o běh na delší trať. S tím byste měla počítat a aktivity neodkládat, jinak bude riziko relapsu a recidivy, návratu k užívání, často ještě intenzivnějšímu, než kdykoli před tím, velmi vysoké.
Doporučuji Vám, nezůstávejte v tak náročné situaci sama, koronavirus, nekoronavirus, vykročte z ulity správným směrem, závislost je závažnější a smrtonosnější nemocí, než Covid-19. Vyhledejte odbornou podporu a pomoc, nebo kontaktujte členy svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, nejlépe obojí.
Uleví se Vám a kromě mnoha dalšího získáte příležitost zažehnout životní jiskru, kterou bezesporu potřebujete.
Znamená to zavolat do některého zařízení v dosahu, které nabízí bezplatné služby pro závislé a domluvit se na dalším. Většina těchto zařízení sice v době koronaviru omezila některé poskytované služby, ale v současné době jsou ve fázi, kdy je postupně rozšiřují a vrací se ke standardnějšímu režimu, rozšířenému o služby nové.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na bezplatné služby v okolí a dosahu obratem pošleme. Jak je, podle oblasti a typu zařízení, můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/.
Doporučuji Vám opatrnost ve výběru a volit služby, kde se nemusíte přímo setkávat s aktivními uživateli návykových látek.
Další novou možností je on-line léčba, podpora a konzultace s terapeutem, se kterým se domluvíte na časech a frekvenci chatů. Pokud budete mít zájem, napište, pošlu Vám odkaz, jméno terapeuta, se kterým se můžete spojit, včetně podrobnějších informací k zahájení kontaktu a projevíte li zájem, pokračování spolupráce.
Zároveň se můžete připojit k mítinkům svépomocného společenství NA - Anonymních Narkomanů, kteří se v době pandemie u nás i ve světě, na přechodnou dobu scházejí pouze online. Online mítinky se natolik rozšířily, že jich i v Čechách probíhá několik denně, včetně česko - slovenského online setkání. Potíž může být v tom, že podmínkou pro vstup do některých online mítinků, je aspoň jedna předchozí osobní účast na "regulerním", mítinku NA.
Další možností je volat na naši Poradenskou linku SANANIM, každý všední den od 13 do 17 hodin:
+420 602 666 501
Pokud byste se hned nedovolala, zanechte krátký vzkaz a pracovník linky Vám zavolá zpět v nejbližším možném čase.
Jestli bydlíte v Praze, nebo okolí, můžete kontaktovat pracovníky naší Adiktologické ambulance SANANIM, příjem nových klientů, respektive čas osobního kontaktu je však momentálně ovlivněn pořadníkem:
Adiktologická ambulance SANANIM
Žitná 1574/51
110 00Praha 1
Telefon: +420 724 521 913
E-mail: klinika@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/adiktologicka-ambulance-a-adiktologicka-ambulance-pro-mladistve-aa.html
Provozní doba:
Pondělí 12 - 20
Úterý 9 - 13
Středa 9 - 17
Objednání na konzultace je na uvedeném čísle možné i mimo provozní hodiny.
Další kontakty:
V době koronaviru probíhají nově každodenní mítinky Anonymních Narkomanů, pražských skupin Naděje a Druhá šance:
NA - Anonymní Narkomani CZ:
https://anonymni-narkomani-cz9.webnode.cz/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/
https://anonymni-narkomani-cz9.webnode.cz/kontakt/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
NA - Narcotics Anonymous World:
https://www.na.org/
Stačí do Skype vyhledávače zadat: Anonymní Narkomani Praha Naděje,
nebo NA DRUHÁ ŠANCE a požádat o připojení.
Připojit a odpojit se je možné kdykoli v průběhu mítinku.
Kameru mají všichni vypnutou a mikrofon si každý zapíná jen na dobu, kdy chce promluvit, aby případné okolní zvuky mítink nerušily.
Skupina Anonymní Narkomani Praha Naděje:
Středy, pátky a neděle od 20:00 do 21:00 hodin
Skupina NA DRUHÁ ŠANCE:
Neděle až pátky od 18:30 do 20:00 hodin
Soboty od 17:30 do 19:00 hodin
Zapojit se lze i do Česko - Slovenských NA Skype online mítinků,
každý den od 20 hodin:
https://www.anonymninarkomani.sk/stretnutia
Pošlete žádost o přátelství NA Česko - Slovensko
(Skype adresa: naceskoslovensko)
- pokud budete online (tzn. při Vašem jménu bude svítit zelená kulička), "naceskoslovensko" Vás připojí do skupinového telefonátu bez kamer.
Skype setkání jsou anonymní (kamery nejsou povinné), trvají hodinu a můžete se kdykoliv odpojit z rozhovoru.
Pokud nejste technicky zdatný/á a máte problém pracovat se Skypem a chcete se zúčastnit, napište na naslovakia@gmail.com a členové společenství se Vám pokusí pomoci.
Pokud chcete zůstat v kontaktu s Anonymním Narkomany a jinými uzdravujícimi se závislými, přidejte se do online skupiny "NA ČeskoSlovensko". Jednoduše pošlete email na naslovakia@gmail.com s žádostí o členství a členové společenství Vás připojí. Budou Vám do emailové schránky chodit denní zamyšlení s tématem uzdravování ze závislosti a další užitečné informace. Skupinu můžete kdykoliv opustit.
Užitečné odkazy, léčba svépomocí, prevence relapsu, práce s chutěmi, atd.:
http://www.ulekare.cz/clanek/odvykani-drogove-zavislosti-pripravte-si-dobrou-strategii-15707
http://www.pomocvzavislosti.cz/cs/akt/craving--bazeni-
http://www.pomocvzavislosti.cz/cs/akt/relaps--recidiva
http://www.drnespor.eu/addictcz.html
http://www.drnespor.eu/shd06w2.pdf
http://www.drnespor.eu/a-symb12.pdf
http://books.google.cz/books?id=prc-VADT_KkC&pg=PA225&lpg=PA225&dq=prevence+relapsu&source=bl&ots=b3kQUtiKBC&sig=83TZUM1CS0eyxJvfYTEAvyf-COk&hl=cs&sa=X&ei=BcMzVL_zOsaS7AafhYFA&ved=0CEMQ6AEwBTgK#v=onepage&q=prevence%20relapsu&f=false
Jsme v kontaktu s mnoha lidmi, kterým se podařilo a daří se svou závislostí popasovat, uzdravovat a uzdravit se, stále jich přibývá. Jednejte, podporu a pomoc máte na dosah. Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držíme palce, jsme tu pro Vás!
Amrit Sen