huleni
akack
Dobrý den,děkuju za odpovědi opravdu moc.Individuál jsem měla dneska.Vše jsem řekla,ale taky jsem řekla,že vím co mám dělat.Já to vím mám se zbalit a jet domů,říct našim co se děje a zůstat tam,ne napořád jen než si najdu bydlení a postavím se nohy............naši pro mě udělají první poslední......a to jsem řekla že udělám. Jenže odjedu a on se složí, jak mám postavit sebe na první místo?Už nemůžu ,přišel opilý dneska ráno s tím že mu je blbě ale že si nekoupil nic na spravení.Přece já za nej nejsem zodpovedná.Prominte neni třeba odpovídat já někdy potřebuju jen tak se vykecat.Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
jestli chcete využít poradny pro to, abyste se vypovídala a vypsala, budeme rádi. Obrazovka snese mnohé. A možná vám právě to, že píšete a můžete si přečíst, o čem jste psala, nakonec dodá sílu se závilosti postavit.
Píšete, že je pro vás partner rizikový, krom marihuany a neurolu, teď přišel opilý. A to užíváte antabus! Překračuje jednu hranici za druhou! Kam až by musel zajít, abyste si řekla, že takový vztah vám za to nestojí? Nepřekročil tuhle hranici už užíváním marihuany?
Víte, že za něj nenesete odpovědnost. Víte, že je to jeho rozhodnutí a jeho život. Víte, že je na něm, co bude po případném rozchodu (a kdo ví, třeba ho to nakopne po pár měsících upíjení se ke změně). Přesto s odchodem váháte. Argumentem je, že on to bez vás nezvládne. Ale je to skutečně ten důvod? Copak jemu takový vztah v něčem skutečně prospívá? Není jeho pití naopak důkazem, že vám to spolu nesvědčí - a to ani vám, ale ani jemu. On většinou závislý vztah neprospívá ani jednomu partnerovi. V závislosti se ale drží oba. Vztah pak bývá plný extrémů - a to ne jen těch špatných, ale i těch úžasných. O to těžší bývá z takového vztahu odejít a připustit si, že ani já nejsem pro něj tak důležitá, aby to změnil, ani já nemohu kontrolovat, co s ním bude. Prostě dát si navzájem svobodu.
Trochu mi to připomíná užívání alkoholu - piju, byť vím, že bych neměla, že mi to ubližuje, ale pořád piju a nedokážu tu láhev odložit.  Bývá mi opilé dobře, ale pak taky hodně zle. A tak piju dál. Nebo vám tohle srovnání přijde mimo?
Boj se závislostí na alkoholu jste možná zatím vyhrála, ale se závislostí jako takovou je někdy potřeba se vypořádávat opakovaně, naučit se žít tak, abyste poznala, kdy lidé překračují vaše hranice, naučit se říkat ne a necítit se provinile. Prostě starat se o sebe a nenechat se ničit.
Boj to nebývá snadný, ale často dobrodružný. Dobře, že máte i individuální terapii. Nebojte se tam mluvit i o svých pocitech a obavách, o tom, že víte, co byste měla, ale že vám to nejde. Buďte upřímná! V terapii nemusíte plnit ničí očekávání, ani být poslušná. Můžete dělat chyby, vracet se do starých kolejí a sama si hledat svou cestu.
Na téhle cestě vám držím palce a přeju hodně sil a odvahy.
Gabriela Minařík.