Brnění hlavy, pocit dezorientace
Sára
po dlouhé době jsem měla trávu, s kamarádkou jsme hulily teď 3 dny v kuse vždy večer, už druhy den jsem nehulila, ale jsem úplně mimo, brní mi hlava, přijde mi, že špatně vidím a jsem taková dezorientována a i se vždy do něčeho zaseknu a trvá mi hrozně dlouho než si na něco vzpomenu, dokazu se soustředit jen na jednu vec. Jsem z toho trochu ve stresu, protože tohle se mi nikdy před tím nestalo, vždy jsem si jednou za čas zahulila a všechno bylo v normálu. Čekala jsem že se dnes probudim a vše bude v pohodě, ale furt nic. Prosím je toto normální?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Sáro,
díky za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Netuším přesně, jak moc jste zkušená uživatelka marihuany, co "vždy si jednou za čas zahulím" vlastně znamená. Ale správně tušíte, že tento stav není normální. Sama ho zažíváte poprvé, překvapilo vás to a je to pro vás nepříjemné.
Když však zohledním okolnosti, které zmiňujete - tj. hulení tři dny v kuse, nejspíš není až tak překvapivé, že vám i po dvou dnech nehulení není dobře. Marihuana je sice u nás stále po domácku pěstovaná, ale umím si představit, že i outdoory jsou šlechtěné rostliny, které mohou mít vyšší obsah THC, než byste klasicky čekala. Pak stačí, aby se sešlo více okolností najednou - několikadenní užívání marihuany, silnější model drogy, málo pauz, nedostatek odpočinku, k tomu se přidá změna režimu s ohledem na nouzový stav, nějaká vnitřní nepohoda, stres ... Sama marihuana mění vědomí, resp. má vliv na fungování chemie v mozku a sama se do něj zapojuje, takže se není až tak čemu divit, že vám není po třídenním užívání, na které nejste zvyklá, úplně dobře. Není tedy důvod propadat panice, pořád je velmi pravděpodobné, že se vše samo srovná.
Přesto by nebylo od věci vnímat to jako varování, že si musíte do budoucna dávat pozor, že takto ne.
Ale co tedy teď? Čekat. Ideální by bylo odpočívat, snažit se nestresovat a dát si ještě pár dní čas na to, aby stav odezněl. Po tu dobu rozhodně nic neužívat - tedy nehulit, nepít alkohol, neužívat jiné drogy. Od odpoledne můžete popíjet meduňkový čaj - funguje dobře na zklidnění a pak i navození spánku. Mohlo by pomoci si o všem také s někým promluvit - po telefonu, osobně. Může jít o kamaráda/kamarádku, kteří vás vyslechnou a nebudou soudit nebo předhazovat svoje zážitky, nebo klidně o nějakého odborníka. Obrátit se můžete buť na kontaktní centrum ve vašem okolí (kontakty najdete zde), adiktologickou ambulanci (tamtéž, jen změníte oblast vyhledávání), nebo na linku pro odvykání.
NÁRODNÍ LINKA PRO ODVYKÁNÍ NELEGÁLNÍCH DROG
tel. 800 35 00 00, provoz pondělí - pátek 10-18 hod
Kdyby se stav během týdne nezlepšil, ozvěte se, bylo by pak na místě vyhledat odbornou pomoc. A to hlavně z toho důvodu, aby se stav přerušil. Někdy je k tomu třeba krátkodobé užívání medikace. Cílem je zarazit, co se děje. A to hlavně z toho důvodu, aby stav nepřešel do chronicity a postupně jste svůj život nepřizpůsobovala a tím se potíže nenabalovali. Ale to už předbíhám. Znovu opakuji, že je velká šance, že se vše srovná samo. Přesto není od věci si s někým otevřeně promluvit, uleví vám to od největších úzkostí a obav.
Kdyby cokoli, napište znovu. A budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.