Kam pro pomoc?
Miška
Dobrý den. Dnes to bude cca 3 roky, co jsem poprvé vyzkoušela pervitin. Mám za sebou 2 a půl roku silné závislosti a nyní půl roku abstinence. Přestože se mi podařilo najít si novou práci o kterou jsem kvůli tomu hnusu přišla, mám kde bydlet, přítele a vše začíná být lepší a lepší, droga mě pořád volá k sobě zpět. Myslela jsem si, že to mám více a více pod kontrolou, nejdříve to bylo jako křik v mojí hlavě, postupně přecházel v šepot a následovali později už jen sny. Užívala jsem nosem, inhalací, v poslední řadě nitrožilně-počet aplikací spočítám na prstech jedné ruky, pro hodně lidí tohle znamená ještě větší propad, ale mně to kupodivu vyděsilo, protože stav který nastane po užití nitrožilně je úplně jiný, než kterýkoliv jiný způsob užití, rychlejší, delší, neustupuje..zkrátka dalo by se říci, že to bylo až tak dobré, že mě to vyděsilo. Rozhodla jsem se obrátit na rodinu a díky nim se mi začalo dařit dostat se ze dna. Ale moc mě trápí, že po pár měsících jsem to prostě nevydržela a "ulítla" dál to nenatahovala, den a půl byla vzhůru a potom usnula s morální kocovinou jako fík. Během půl roku jsem takhle ulítlá 3x..pro jiného to zní jako že i 3x za půl roku je dost, ale já byla schopna několik měsíců to 3x užít i za den. Trápí mě tedy toto: Po "úletech se vrátil šepot volající mě zpět a nabírá na síle. Dle toho jsem usoudila, že nejspíš úplně sama bez odborné pomoci nepřestanu. U rodiny se svěřit nemůžu, pravidlo znělo jasno a to, že pokud znovu ujedu tak léčebna nebo si můžu hledat jiný domov. A já se obracím sem, protože vím že už nejsem na úrovni, abych potřebovala být někde zavřená, to je pro mě ještě horší. Touto cestou se chci zeptat, zdali poblíž mého bydliště existuje zařízení, kam si můžu třeba přijet jen promluvit, někdo mi poradí, případně jestli je tam i nějaká pomoc psychologů, protože si myslím, že jsem si přivodila svým životním stylem deprese, ne-li něco horšího. Mám totiž strach v situacích kdy bych nemusela, někdy věřím že mě někdo sleduje do schodů když jdu domů a tak je vyběhnu a při tom se dívám snad i za roh aby někdo na mě nečekal připravený o patro výš. Venku slyším za sebou kroky když tam nikdo není a podobné věci. Bohužel když se chci objednat k odborníkovy, většinou mi řeknou, že musím pár měsíců počkat nebo že nemají volné místo. Jenže já ve svém stavu vím že nedokážu objednat se za 3 měsíce a potom tam opravdu přijít. Potřebuju se sebrat a jít hned, včera už bylo nejspíše pozdě. Jsem z Teplic a je mi 21 let. Děkuji za odpověď. Miška

Odpověděl: Amrit Sen
Miško, zdravím Vás,
díky za důvěru. Je moc fajn, že jste napsala. Rozumím tomu tak, že bojujete a v poslední době se Vám nedaří, máte obavy a strach, že Vaše relapsy přejdou do recidivy a život, na kterém jste "mákla" a podařilo se Vám ho úspěšně restartovat, se Vám rozpadne na kousíčky.
Také, že Vás trápí craving, chutě, máte touhy po droze. Není divu, po 3 letech užívání i po půlroční pauze, bez terapeutických aktivit, podpory odborníka, nebo návštěv mítinků svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých.
Odpusťte, nerozumím tomu, co konkrétně myslíte pod pojmem šepoty a hlasy, jestli jde o přenesený význam zmiňovaných chutí, nebo doslova o sluchové halucinace, či bludy, pak by se moje doporučení mohla v některých ohledech lišit, například v tom, že "Váš odborník", měl být také psychiatr - adiktolog, se zkušenostmi léčby závislost současně s psychickými poruchami. Budu rád za doplnění a upřesnění, nicméně platí doporučení, abyste vyhledala kontaktovala odbornou podporu.
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní kontakt. Znamená to zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, tam ale existují rizika s kontaktu s aktivními uživateli drog, která je třeba zvážit, nebo obdobného typu služby a domluvit si termín setkání. Služby jsou bezplatné a mohou být poskytnuty i zcela anonymně.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, co užitečného pro sebe můžete udělat a jakým chybám se vyhnout. Seznámí Vás s možnostmi a technikami, jak pracovat s chutěmi a minimalizovat rizika dalšího relapsu, případně s terapeutickými postupy, jejichž případnou nabídku můžete využít, domluvit se na průběžnějších schůzkách, abyste byla pevnější v kramflecích a věděla, jak reagovat v situacích, které přinese nejbližší čas.
Doporučuji Vám tedy zavolat a domluvit se s pracovníky teplického kontaktního centra, zvážit všechny možnosti, protože respektovaná organizace White Light disponuje sítí dalších služeb, pro Vás možná bezpečnějších, mimo Teplice:
Kontaktní a poradenské centrum White Light
Doubravská 122/5
415 01 Teplice
Mobil: +420 602 414 911
Telefon: +420 417 530 788
Email: kc-teplice@wl1.cz
Web: https://wl1.cz/
https://wl1.cz/kontaktni-centra/kontaktni-centrum-teplice/
Rád bych Vás jakkoli podpořil, kus cesty jste ušla a na změně životního stylu zapracovala. Máte li se uzdravit, žít spojený, šťastný život, je Ve Vašich rukou čeká Vás běh na delší trať, podporu a pomoc máte na dosah.
Přes zmíněné peripetie máte dobře našlápnuto, jednejte tedy dříve, než se dobrý úmysl rozpustí v dalších dávkách.
Úskalím může být současná koronavirová situace, díky níž musela většina adiktologických služeb dočasně omezit, nebo upravit rozsah poskytovaných služeb, více se dozvíte z telefonického rozhovoru s pracovníky konkrétních zařízení, nebo z jejich webových stránek, určitě se však pro Váš prospěch domluvíte.
Další z možností je volat na naši Poradenskou linku , každý všední den od 13 do 17 hodin, pokud se nedovoláte, nechte vzkaz na záznamníku a pracovník ve službě zavolá zpátky, jak nejdříve to půjde.
Poradenská linka SANANIM:
+420 602 666 501
Svépomocné společenství uzdravujících se a uzdravených závislých NA - Anonymní Narkomani, umožňuje nejen v době koronaviru, kdy jsou osobní setkání na jejich mítincích pozastaveny, členům, nebo zájemcům o sdílení, možnost účastnit se online setkání:
NA - Anonymní Narkomani (Narcotics Anonymous)
https://anonymni-narkomani-cz9.webnode.cz/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
https://www.na.org/
Nově v době koronaviru probíhají každodenní mítinky pražských skupin Naděje a Druhá šance:
Stačí do Skype vyhledávače zadat: Anonymní Narkomani Praha Naděje,
nebo NA DRUHÁ ŠANCE a požádat o připojení.
Připojit a odpojit se je možné kdykoli v průběhu mítinku.
Kameru mají všichni vypnutou a mikrofon si každý zapíná jen na dobu, kdy chce promluvit, aby případné okolní zvuky mítink nerušily.
Skupina Anonymní Narkomani Praha Naděje:
Středy, pátky a neděle od 20:00 do 21:00 hodin
Skupina NA DRUHÁ ŠANCE:
Neděle až pátky od 18:30 do 20:00 hodin
Soboty od 17:30 do 19:00 hodin
Stačí do Skype vyhledávače zadat: NA DRUHÁ ŠANCE a požádat o připojení.
Připojit a odpojit se je možné kdykoli v průběhu mítinku.
Zapojit se lze i do Česko - Slovenských NA Skype online mítinků,
každý den od 20 hodin:
https://www.anonymninarkomani.sk/stretnutia
Pošlete žádost o přátelství NA Česko - Slovensko
(Skype adresa: naceskoslovensko)
- pokud budete online (tzn. při Vašem jménu bude svítit zelená kulička), "naceskoslovensko" Vás připojí do skupinového telefonátu bez kamer.
Skype setkání jsou anonymní (kamery nejsou povinné), trvají hodinu a můžete se kdykoliv odpojit z rozhovoru.
Pokud nejste technicky zdatnná a máte problém pracovat se Skypem a chcete se zúčastnit, napište na naslovakia@gmail.com a členové společenství se Vám pokusí pomoci.
Pokud chcete zůstat v kontaktu s Anonymním Narkomany a jinými uzdravujícimi se závislými, přidejte se do online skupiny "NA ČeskoSlovensko". Jednoduše pošlete email na naslovakia@gmail.com s žádostí o členství a některý z členů společenství Vás připojí. Budou Vám do emailové schránky chodit denní zamyšlení s tématem uzdravování ze závislosti a další užitečné informace. Skupinu můžete kdykoliv opustit.
Budeme rádi, když se ozvete, jak Vám je, jak se situace vyvílí, a jestli Vám informace od nás byly užitečné.
Jsme tu pro Vás, držíme palce!
Za Drogovou Poradnu,
Amrit Sen.