Jak říct NE ?
Anonym
Dobrý den, asi před rokem jsem poprve zkusil pernik, už předtím jsem si o tom něco hledal jaké jsou rizika atd.. Hledal jsem toho celkem dost, ale i přesto jsem to zkusil.. Vlastně začalo to extazi, ale to je jedno. Původní plán byl zkusit jednou extazi, pak už nikdy, ale hned jak jsem ten stav zažil poprvé hned jsem věděl že to nebude jenom jednou a ani jsem si nesnažil nalhávat že to bude třeba jenom po 2 protože jsem věděl že to tak nebude, pak přišel na řadu pernik. Nyný jsem na pervitinu a po pravdě kdybych nebyl tak tohle ani nepíšu, ale vždy se mi o takových věcech lépe píše. Takže teď už to je rok pervitin si dám třeba jednou za měsíc, někdy třeba jednou za 2, tento měsíc jsem ho měl před týden a dneska a mám v plánu si dát i zítra , chci si dát i nechci ale k tomu se dostanu později. Teď jak se nad tím tak zamýšlým víc že je to špatná věc nedá se s tím žít normální život ale stejně vím že kdyby mi to teď někdo dal pod nos tak si to dám a to mám v hlavě myšlenky nad tím jak je to špatne. No a přemýšlel jsem nad tím taky trochu logicky vím že teď neberu moc často (1-2x za měsíc někdy vůbec), ale myslím že i tak že tu drogu do sebe dám je to podle mě velke riziko a nezáleží na tom jak často. Je mi teprve 16 let jsem ještě mladý kluk a přeju si abych to nikdy nezkusil, jako můžu říct s jistotou že na tom teď prostě závislý nejsem už to ani nevyhledávám jako dříve ale ani dříve jsem na tom nebyl nějak extra špatně, avšak co mi vrtá hlavou je co semnou bude třeba za 20 let.. Vím že chci mít rodinu a nikomu z mé budoucí rodiny by se určitě nelíbilo že něco takového beru. A to čeho se nejvíc bojím je že kdyby se v budoucnosti stala nějáká nepěkná věc třeba kdybych se vrátil k té rodině rozchod s manželkou, umrtí tak se bojím že bych tomu propadl protože přece jen to tělo bude mít už nějake roky nafetováno a mozek si lehce zapamatuje že tohle je pro něj lehký způsob jak odejít před problémy. Takže k závěru se vás chci zeptat na pár věci.
Jaký si myslíte že mám názor na věc ? Myslím si to správně ? Protože jsem se vážně díval na internet na všemožné dokumenty , studie opravdu všechno možné a z toho vyplývá můj názor, že když to někdo bere musí taky přemýšlet do budoucnosti ? Myslíte že si to myslím správně ?
Jak říct NE ? Už vím že je nestýkat se s lidma kteří s tím nemají nic společného, ale prostě vím že občas se nastihne nějáká příležitost, ne že bych nějak udržoval kontakt s lidma co berou, ale vím že se může naskytnout nějáká náhoda a někdo mi to opět nabídne.. Chtěl bych vědět co v te chvíli dělat, protože když vím že to mám na dosah, neumím říct ne protože vím že mě čeká ten stav. Líbí se mi ten euforický pocit který provází celý den stav, ten pocit mluvit díky kterému jsem napsal celý tento text za pár minut, ale i tak vím že je to špatné a chci se zeptat zda jde nějak změnit ten názor který na to mám uvnitř sebe jako třeba lidi co neberou si řeknou fuj pernik, já bych si to hned dal..
Jen vám chci říct že jsem si na 100% jistý že teď na to nejsem něják závislý opravdu na to téměř nemyslím něják to nevyhledávám jen když se vyskytne příležitost a zítra si chci dát protože mě to prostě nebaví jen jeden den a to je další věc , potřebuju nespat aspoň 2-3 dny protože nikdy se netěším na dojezd a nechci ho po 1 dnu a vím že bych chtěl ještě. A to je další věc proč se chci naučit říct NE. Už jsem trochu přemýšlel co s tím a vím že nejmenší věc co teď můžu udělat je to omezit na jednou za pár měsícu, to zvládnu bez problemu ale důvod proč jsem vytvořil tuto otázku je protože myslím na svoji budoucnost na rozdíl od některých lidí ve svém věku mám třeba kamaráda je to dobrý kamarád ale taky bere a prostě vidím že lidi jako on nad takovýma věcma vůbec nepřemýšlí, jde to prostě poznat a takových lidí v mém věku je plno a myslím že právě tohle je ten kámen urazu proč drogy dělají s lidma to co dělají, neměly bychom lidem říkat že drogy jsou špatné bez žádných detailu, takhle to bývá třeba ve školách na přednáškách, ale oni rovnou řeknou to špatné, myslím že tenhle podled na věc by se měl změnit a lidem by se měli lehce sdělit i dobré učinky drog a pak navázat na ty špatné a trochu víc to rozebrat do detailu, vysvětlit ten falešný pocit že člověk má všechno pod kontrolou, ano vím že zrovna toto se píše i na vaších stránkách ale myslím si že by to mělo být vysvětleno tak ať si daný člověk může představit tu situaci a porovnat jí s tou svou, samozřejmě tímto nechci kritizovat cokoliv co je napsáno na vaších stránkách , čistě můj názor a zajímalo by mě co si o tom všem myslíte. Omlouvám se že je to celé tak přeházené a otázky jsou různě v textu a pokud něco nebude dávat smysl tak to prosím ignorujte, jak říkám jsem teď pod vlivem , ale doufám že to nic nezmění a toto budete brát jako plnohodnotnou otázku protože nad vším co jsem napsal jsem opravdu pečlivě přemýšlel a rád si odpověd přečtu za střízliva a zamyslím se nad tím vším ještě jednou, vím že za střizliva to bude těžší, ale začal jsem takhle no :( Předem děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
ve Vašem textu je plno otázek, na které si i sám odpovídáte. Nevím, do jaké míry má smyl Vám nějaké věci vymlouvat. Jen bych ráda, podotkla, že se necítíte být závislým, ale sám píšete o tom, že pokud se nějakým způsobem k droze dostanete, tak si ji vezmete. Psychická závislost je ošemetná a neměla by se podceňovat. Pokud byste závislý nebyl, nebyl by také problém říct ne. To, že přemýšlíte o budoucnosti je v pořádku, asi sám moc dobře tušíte, že se Vám to vymklo z rukou a bylo by fajn začít fungovat bez drog. Samozřejmě máte pravdu v tom, že drogy mohou přinést do života i něco zajímavého, obohacujícího, bohužel to, ale zdaleka nevyvažuje to, co to přináší pak, když užívání přeroste v závislost. Pracuji v tomto oboru přes dvacet let, některé klienty průběžně potkávám po celou dobu své pracovní kariéry a věřte, moc hezký pohled to není. Je Vám 16let, mladého člověka drogy semelou mnohem dříve a s většími riziky než lidi dospělé. Zkuste se nad tím ještě zamyslet a zvážit, zda chcete podstoupit nelehkou cestu, která obnáší opravdu mnoho problémů a velkých ztrát...
Markéta