Bude to ještě někdy jako dřív?...
M
Dobrý den,
s mým přítelem jsem již pár let a před 1,5 rokem začal kouřit opiáty. Bydlí s rodinou a já od něj bydlím daleko, takže nemám šanci ho "ohlídat". Doma je hlídaný a tohle už nedělá, ale já vím, že bere prášky. Tramal, Codein a takové věci, co mu napíše doktorka na "bolest zad". Vím, že sem lidi píšou o pomoc s problémem závislého... ale já píšu pouze proto, aby mi někdo řekl, jestli on bude ještě někdy takový jako dřív. Jestli je šance, že když se ho pokusím z toho dostat úplně a povede se to, budu ho mít zpátky.
Děkuji, M.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Od případného hlídání si rozhodně nic neslibujte, to může mít, jestli vůbec, jen přechodný efekt. Příteli nepomůže nikdo, dokud on sám užívání nevyhodnotí, jako problém, respektive nezatouží po změně. To je první krok. Ten však sám o sobě stačit nebude. Následovat by mělo svěřit se někomu dalšímu, to znamená blízkému, blízkým a zároveň kontakt s odborníkem, tedy pracovníky některé služby pro uživatele návykových látek.
Znamená to promluvit o tom všem kromě Vás,  s někým dalším, komu důvěřuje, mimo komunitu uživatelů drog a zároveň zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo obdobného zařízení, které poskytuje bezplatnou i anonymní podporu a pomoc lidem, kteří mají problém s drogami a jejich blízkým a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, mu zkušení odborníci doporučí konrétní kroky, jak situaci řešit, co užitečného může pro svou úzdravu podniknout a jakých chyb se vyvarovat, domluvit se může i na pravidelnější spolupráci, nebo bude li to nutné, na vhodné formě terapie.
Pro přítele můžete udělat to, že mu řeknete, že ho máte rád a záleží Vám na něm, že o něj máte strach. Zároveň mu můžete předat kontakty na odborné služby, případně i na svépomocná společenství uzdravujících se a uzdravených závislých. Poté Vám doporučuji ze situace poodstoupit, přítel je dospělý a jak jsem psal, vše další bude záležet na něm. Často se totiž stává, že blízcí závislého, byť s nejlepšími úmysly, napáchají chybně volenou podporou více škody, než užitku.
Kdo nedokáže pomoci sobě, může být těžko platný nekomu nadlšímu, v souvislosti se závislostí to platí dvojnásob. To znamená, než se do čehokoli v tomto smyslu pustíte, dejte se především sám "do kupy", to se nevztahuje pouze na užívání drog, kdy než začne kdokoli komukoli cokoli doporučovat, musí začít sám u sebe, aniž by nutil ostatní, že musí být jako on, rozumíme si?
Váš přítel nikdy nebude, jako dřív, to ale neznamená, že by to mělo být špatně. Nikdo, i když to tak může vypadat, se nestane závislým jen tak. Jestli se mu podaří s užíváním drog úspěšně popasovat, má velkou šanci stát se ososobnostně vyzrálejším, než kdy před tím.
Když Vy, ještě lépe přítel, napíšete, ve kterém, ve kterých, nebo poblíž kterých větších měst bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na zmíněné služby v okolí a dosahu, pošleme.
Ještě jedno doporučení pro Vás, nebude od věci spojit se pracvovníky zařízení, které poskytují bezplatné poradenství blízkým uživatelů návykových látek a rovněž si domluvit termín schůzky. Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat a jak se lze pokusit ho motivovat ke kontaktu s odborníky, zároveň, jak v náročné situaci "ošetřit" sebe, protože z mého pohledu, potřebujete v tomto čase, psal jste ve starostech, podporu a pomoc především Vy.
Jak můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat potřebné kontakty sami, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Web s kontakty a adresami míst, kde se konají setkání svépomocného společenství NA - Anonymních Narkomanů, s návodem, jak se napojit na Skype mítinky, které se nejen v době koronavirové pandemie:
NA - Anonymní Narkomani CZ
https://anonymni-narkomani-cz9.webnode.cz/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
https://www.na.org/
Online mítinky NA:
Stačí do Skype vyhledávače zadat: Anonymní Narkomani Praha Naděje,
nebo NA DRUHÁ ŠANCE a požádat o připojení.
Připojit a odpojit se je možné kdykoli v průběhu mítinku.
Kameru mají všichni vypnutou a mikrofon si každý zapíná jen na dobu, kdy chce promluvit, aby případné okolní zvuky mítink nerušily.
Skupina Anonymní Narkomani Praha Naděje:
Středy, pátky a neděle od 20:00 do 21:00 hodin
Skupina NA DRUHÁ ŠANCE:
Neděle až pátky od 18:30 do 20:00 hodin
Soboty od 17:30 do 19:00 hodin
Stačí do Skype vyhledávače zadat: NA DRUHÁ ŠANCE a požádat o připojení.
Připojit a odpojit se je možné kdykoli v průběhu mítinku.
Zapojit se lze i do Česko - Slovenských NA Skype online mítinků,
každý den od 20 hodin:
https://www.anonymninarkomani.sk/stretnutia
Pošlete žádost o přátelství NA Česko - Slovensko
(Skype adresa: naceskoslovensko)
- pokud budete online (tzn. při Vašem jménu bude svítit zelená kulička), "naceskoslovensko" Vás připojí do skupinového telefonátu bez kamer.
Skype setkání jsou anonymní (kamery nejsou povinné), trvají hodinu a můžete se kdykoliv odpojit z rozhovoru.
Pokud nejste technicky zdatný/á a máte problém pracovat se Skypem a chcete se zúčastnit, napište na naslovakia@gmail.com a my se Vám pokusíme pomoci.
Pokud chcete zůstat v kontaktu s Anonymním Narkomany a jinými uzdravujícimi se závislými, přidejte se do online skupiny "NA ČeskoSlovensko". Jednoduše pošlete email na naslovakia@gmail.com s žádostí o členství a my Vás připojíme. Budou Vám do emailové schránky chodit denní zamyšlení s tématem uzdravování ze závislosti a další užitečné informace. Skupinu můžete kdykoliv opustit.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám spojit se a domluvit termín konzultace v naší Poradně pro rodiče, partnery a blízké:
Poradna pro rodiče, partnery a blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba
Pondělí: 9 - 19
Úterý - čtvrtek: 9 - 17
Pátek: 9 - 15
Možná tušíte, že v době koronavirové pandemie většína adiktologických zařízení do odvolání omezila, nebo upravila objemy a časy poskytovaných služeb, informace ke každé konrétní službě se dozvíte na jejich webových a fb stránkách, určitě však telefonicky.
Další možností je volat na naši Poradenskou linku,
každý všední den od 13 do 17 hodin: 602 666 415
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/opium.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/heroin.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/subutex-reg;-(buprenorfin).html
Přeji Vám i příteli vše dobré, požehnané, poklidné Velikonoce,
Amrit Sen.