Kartáček
Tom
Dobrý den, mám hrozný strach. Byl jsem na návštěvě u kamaráda, který je hodně promiskuitní a v minulosti bral i drogy. Ráno si kamarád vyčistil zuby a ja cca deset minut po něm. Jemu dost krvácí dásně a mně trochu také. Můj kartáček ležel na poličce přesně pod jeho kartáčkem v kelimku a tudíž z něj mohla kápnout voda na můj. Prosím vás, mohu se takhle nakazit HIV nebo žloutenkami? Mám přítelkyni, s kterou čekáme dítě a nechci jí ani dítě ohrozit. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Tome, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Nepropadejte panice, ta Vám v ničem nepomůže. Snažte se zachovat chladnou hlavu a zdravý rozum, podnikněte doporučené kroky a buďte opatrný k lidem, především z nejbližšího okolí.
Že byste se měl nakazit popsaným způsobem, není příliš pravděpodobné, ale vyloučit to nelze. Doporučuji Vám o své zkušenosti říci lékaři a nechat se otestovat. Potíž může být v tom, že jsou v době pandemie upraveny jak ordinační hodiny, tak způsob komunikace s lékařem, proto Vám doporučuji nejříve zavolat.
Bezplatně otestovat se můžete i v kontaktních centrech pro uživatele návykových látek, ne všechny však v době koronaviru tuto možnost stále poskytují.
Další důležitou okolností je, že jak žloutenky, tak HIV, ale třeba i syfilis, na které běžně bezplatně testují i pracovníci všech kontaktních center a terénních programů pro uživatele návykových látek v republice, mají zhruba 3. měsíční inkubační dobu, to znamená, že pokud k události došlo nyní, nebo nedávno, testy infenkci nezjistí, jen to, že jste se nenakazil v době od 2. až 3. měsíců zpátky.
Odpusťte, máte zkušenost s užíváním návykových látek, že píšete do Drogové poradny? Pokud ne, pak pro Vás možnost testování v zařízeních pro uživatele drog padá. Navíc, v současné "koronavirové" době jsou jejich služby omezeny, více se lze dozvědět na webových stránkách konkrétních zařízení, nebo z telefonického rozhovoru.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/syfilis.html
Doporučuji Vám tedy nechat se přetestovat a do doby relevantního výsledku, tedy minimálně 3. měsíců, či déle, dodržovat všechna HR pravidla (harm reduction - snižování rizik), související s možným přenosem infekčních nemocí. V kostce: Být obezřetný ve všech situacích, kdy by mohlo dojít ke krevnímu přenosu, nebo tělních sekretů a při sexu používat kondom.
Přeji Vám vše dobré, požehnané Velikonoce,
Amrit Sen.