Chutě
Tomi Noo
Dobrý den, měl bych dotaz....
Je mi šestnáct let, za chvíli již sedmnáct.
Od čtrnácti tak různě experimentuji z drogama... Ze začátku to byla samozřejmě marihuana, alkohol, cigarety.... Poté kokain, MDMA.. následovala éra extází a pak přišel pervitin. U pervitinu se to trošku zvrtlo, ze začátku to bylo šňupáním a kouřením, po dvou měsících každodenního užívání jsem přešel na nitrožilní aplikaci.. byl jsem na psychiatrii, poté v pasťáku, šel jsem i na terapeutickou komunitu... Teď jsem zpátky v dětském domově.
Nemůžu se těch drog zbavit..
Pořád mám chutě, někdy mi přijde, že bez toho život nemá smysl a podobně.... Teď jsem již tři měsíce čistý od pervitinu, ale nejspíš to bude tím, že z toho ty dva měsíce jsem byl ve chráněném prostředí.
No, takže má otázka zní: Co bych měl podle vás udělat, aby to nebylo takové obtížné.....
Předem děkuji za odpověď..
:/

Odpověděl: Amrit Sen
Tomi, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy i velmi nepříjemnou situaci a věřte, že se obtížně doporučují řešení mladíkovi v dětském domově.
Píšete, že jste byl na psychiatrii, v "pasťáku" a terapeutické komunitě, můžete prosím k těmto zkušenostem napsat více? Předpokládám, že jste většinu popsaných pobytů neabsolvoval úplně dobrovolně, opravte mě, jestli se pletu.
Také bych rád porozumněl Vašemu nastavení, jestli Vás trápí abstinenční příznaky a bažení po droze s plánem, že jakmile to bude možné, "dáte si" zas, nebo jestli uvažujete o tom se drog vzdát. Chápu, že ani v tomto nemusíte mít jasno.
Důležité je, abyste v trápení nezůstával sám a promluvil o nich s někým blízkým, mimo komunitu uživatelů drog, komu důvěřujete a dokážu si představit, že to v "děcáku" může být tvrdý oříšek.
Nevzdávejte to, zkuste najít někoho z vychovatelů, nebo dalšího odborného personálu, určitě máte v domově psychologa/u, nebo sociální pracovnici/ka, kterým se s tím vším můžete svěřit.
Předpokládám, že máte v zařízení nějakou možnost telefonovat, pak doporučuji zavolat na některou ze specializovaných linek pro mládež:
Modrá linka důvěry:
608 902 410
9:00 - 21:00
Linka důvěry v nouzovém stavu:
731 197 477
9:00 - 21:00
Linka důvěry a bezpečí pro mládež:
116 111
Linka duševní tísně:
476 701 444
Linka první psychické pomoci:
116 123
Další možnost, kterou můžete využít, je zavolat na naši Poradenskou linku SANANIM, která se specializuje na pomoc lidem, kteří mají potíže v souvislosti s užíváním návykových látek:
605 666 415
každý všední den od 13 do 17 hodin
3 měsíce bez drog, ať už z Vaší vůle, či bez, je důležitý počin, přes popisované potíže, úzkosti a bažení po drogách, máte "čistší hlavu" a příležitost "vrátit se na zem" a uvažovat o tom, co dál. I s tím Vám odborníci, ať už v zařízení, nebo poradenských linkách, mohou pomoci.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užiterčná.
Přeji Vám vše dobré, držím palce,
Amrit Sen.