jak zabránit sestře v pití
vlasta
sestře je 46 let je to zdravotní sestra na velmi vysoké odborné úrovni,má 21 letou dceru a 15 letého syna,který je autista,ale velmi dobře zvladatelný,manžela,který velmi dobře celou rodinu zabezpečí a myslím si, že jí má moc rád.Mám pocit,že je vnitřně pořád nějak nespokojená.Nevim.V opilosti je velmi agresivní napadá nejen slovně celou rodinu,pije pokud nejde do práce každý den,víno,ale občas i tvrdé.To,že celá situace je vyhrocená až takhle vím od ní,kdy utekla z domu ,ale ona si nic po probuzení nepamatuje.Volala mi neteř a prý to trvá tak 3 roky,moje sestra umí velmi dobře kamuflovat,takže pořád je vše zalité sluncem a rodina o tom nesměla mluvit.Vím,kdykoliv se napila i dříve, vždy to končilo incidentem.

Odpověděl: Amrit Sen
Vlasto, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaše obavy i starost o sestru, k názvu dotazu, sestře, která je dospělá, v pití nezabráníte, můžete se ale semknout jako rodina a pokusit se jí motivovat k léčbě, respektive přinejmenším ke kontaktu s obdborníky.
Dokud sestra nebude svoje pití vnímat, jako problém, na který sama nestačí, bez touhy po změně, podpořené konkrétními kroky a vytrvalým úsilím a prací na sobě, nezmění se nic, i kdybyste se Vy i zbytek světa svlékli z kůže a rozkrájeli na kousíčky.
Máte několik možností podniknout několik užitečných kroků. Začít můžete rozhovorem, bez výčitek a vyhrocených emocí, kdy jí řeknete, že o ní máte strach, že Vám na ní záleží a předat jí kontakty na odborníky, respektive služby v dosahu, které poskytují bezplatnou podporu a pomoc lidem, kteří mají problém s nadužíváním alkoholu.
Zároveň doporučuji promluvit s manželem sestry, který by měl situaci konzultovat s odborníky především, aby věděl, jak se zachovat, jak se sestrou komunikovat a jak se lze pokusit sestru motivovat ke kontaktu s odborníky a případné léčbě. To samé platí i pro Vás.
Znamená to do zařízení zavolat a domluvit si termín konzultace. Je na Vás, jestli budete konzultaci absolvovat se švagrem, nebo každý zvlášť, v každém případě by ale měli pracovníci vědět, jestli přijdete oba, nebo každý sám za sebe, protože takové konzultace probíhají zpravidla v poměru 1 tetrapeut na 1 klienta.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého města Vy, nebo rodina sestry bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na bezplatné služby v okolí a dosahu obratem pošleme.
Jak je můžete vyhledat sami, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy a okolí, doporučuji vám kontaktovat a domluvit se s pracovníky naší specializované Poradny pro rodiče a osoby blízké:
Poradna pro rodiče a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Provozní doba:
Pondělí 9 - 19
Úterý - čtvrtek 9 - 17
Pátek 9 - 15
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Předesílám, že v současné době koronavirových opatření většína zařízení pro závislé a jejich blízké přechodně omezila, nebo upravila rozsah poskytovaných služeb.
Další možností je volat na naši Poradenskou linku,
každý všední den od 13 do 17 hodin: 602 666 415
Přeji Vám, sestře i rodině vše dobré,
požehnané Velikonoční svátky,
Amrit Sen.