Závislost po 10ti letech
Nemam
Dobrý den, začnu u sebe, brala jsem pervitin 4 roky, z toho 1,5roku nitrozilne temer kazdy den. Rozhodla jsem se prestat (uzivala jsem posledni rok, cca 1xza dva mesice). Nyni jsem tehotna(4.mesic), v dobe tehotenstvi jsem jiz neuzila zadnou drogu. Mam pocit, ze neni tak tezke prestat (jiz jednou v 18ti jsem na rok prestala) a ocekavala jsem to same od meho partnera. Ten vsak uziva pervitin nitrozilne 10 let a tvrdi mi, ze vubec nemuzu vedet jak mu je kdyz si delsi dobu neda. Posledni rok uziva jednou za 2 mesice- max. 3 mesice, pak uz na nem vidim nervozitu a musim ho neustale necim zamestnavat, aby na to nemyslel furt a nemel tendenci nekde neco shanet. Prijdu si, ze ho porad k necemu nutim a nedokazu pochopit zrejme jeho situaci. Muj dotaz zni, je naivni cekat, ze jeste muze silou vule jako ja prestat? Vim, ze se snazi, chodi do prace, je na me hodny, ale ja tohle nedokazu prekousnout ( i diky vlastni zavislosti, ho za to nenavidim) ani jednou za ty dva mesice. Ma opravdu po 10ti letech jine a o tolik vetsi psychicke obtize, nez ja? Mám to překousnout a jednou za teh par mesicu ho nechat? Omlouvam se za dlouhy text dotazu a předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás,
je dobře, že píšete. Je bezvadné, že se od drog teď, s ohledem na těhotenství, držíte. To je skvělé, že se Vám to podařilo!
Co se týče partnera, obávám se, že po tak dlouhé době mu přestat jen tak nepůjde. Sama vidíte, že se mu to opakovaně nedaří a k drogám se vrací. Pokud by s tím problém neměl, tak by přestal už dávno...
Pervitin jste vysadila, to je bezvadné, ale co dál? Nejde jen o to porodit zdravé dítě, bez toho, aby si během těhotenství nevytvořilo návyk na užívanou látku, nebo aby nebyl plod konzumací poškozen. Jde také a to především, aby se dítě narodilo do připraveného prostředí, vytvořeného bezpečného zázemí a mělo rodiče, kteří budou schopni v rodičovské roli obstát. To není úplně snadné pro kohokoliv, i pro lidi, kteří problém s drogami nikdy neměli. Natož pak pro lidi, kteří mají problém se závislostí. Abstinencí se organismus vyčistí a celkově zregeneruje, podstatná je i psychická stránka a odolnost. Ta dostává užíváním drog jaksi dost zabrat. Na to navazují sociální schopnosti, které mohou také pokulhávat, díky životu s drogou. Na což se zase nabalují další záležitosti, jak je pak daná osoba schopna obstát v životě celkově. Máte dojem, že to Váš partner zvládne a bude Vám oporou, dítěti plnohodnotným otcem?
Bylo by fajn, abyste byla v kontaktu s nějakou odbornou službou a měla tak pro sebe podporu. Nejen proto, že jste v jiném stavu, ale i proto, že abstinovat vedle závislého partnera, trvale, jde opravdu velmi těžko. Jste ve spojení s nějakým zařízením?
Určitě se ještě ozvěte!
Markéta