Substituce?
Tesla
Dobry den,
V současné situaci, kdy se zdravotnictví zaměřuje spíš jen na poskytování nezbytné péče, asi substitucni programy neprijimaji nové klienty? Nebo to mám zkusit obvolavat i teď?

Odpověděl: Petr Přibyl
Dobrý den,
děkujeme za dotaz, který je v momentální situaci opravdu příhodný. Jak správně píšete, momentální stav nutí zdravotnická zařízení spíše služby omezovat. Vyjdu ze situace, která momentálně panuje u nás v programu substituční léčby (SL) při specializované psychiatrické ambulanci Sananimu (CADAS):
Nové klienty momentálně nenabíráme, spíše se zaměřujeme na redukování péče o klienty stávající, kterým se snažíme vycházet vstříc a podle jejich léčebné fáze nebo stupně stabilizace pak vydávat substituční preparát dle aktuálních možností na co nejdelší možnou dobu. Frekvenci kontaktů omezujeme na minimum, kontroly u nás zkracujeme na co nejkratší dobu (v podstatě se omezujeme na to nejnutnější a to je výdej substituce). Pravidelné individuální konzultace u stabilizovaných klientů se snažíme řešit po telefonu.
U nás je to tak, že zájemce odkazujeme na naši "motivařní" skupinu pro zájemce o SL, která je momentálně z důvodu stavu nouze pozastavená. Kolegyně, které mají skupinu na starosti, vedou také pořadník budoucích klientů a v nedávné době se zájem o SL poněkud zvýšil, z důvodu úbytku služeb (podle dostupných informací mají některá substituční centra lékaře v karanténě nebo jim plánuje lékař skončit a musejí svůj provoz/kapacitu omezit). Takže zájemců je v pořadníku momentálně hodně a i tak by vstup do programu trval v řádu měsíců.
A nyní k aktuální epidemiologické situaci: můj odhad je, že podobná situace (jaká je u nás) bude i jinde. Od klientů, kteří se pohybují "na ulici" v prostředí černého trhu se proslýchá např. to, že se teď více nelegálně obchoduje s metadonem. Důvodem jsou právě opatření nedalekých substitučních center, které stejně jako my, vydávají substituci v omezeném provozu (některá metadonová centra mají otevřeno jen 2x týdně, proto vydávají substituci na více dní dopředu). Situaci neprospívá ani to, že jsou zavřené hranice, a tak je i stížená možnost dovážené dalších nelegálních opioidů (heroin) - což vede v praxi k situaci, že se rázem, zdá se, "všichni rozhodli léčit" a obracejí se na substituční centra v naději, že jim bude pomoženo. Proto hodnotím aktuální situaci se SL jako kritickou. I v normálních podmínkách je substitučních programů nedostatek, nemluvě o jejich podfinancování v letošním roce.
V úterý zkusím situaci v dalších centrech ještě zmapovat a případně doplnit aktuální informace, pokud bude něco jinak, než píši. Takže za mě to zkoušet můžete, ale asi nebudete moc úspěšný. V případě potřeby další specifické konzultace ohledně možností léčby můžete v pondělí kontaktovat přímo nás prostřednictvím mailu či telefonicky (okolo poledne).
mobil: +420 603 831 815
e-mail: cadas@sananim.cz
S pozdravem,
Petr Přibyl